Linkové odbavení

LINKOVÉ ODBAVENÍ

Odbavení cestujících v rámci regionální linkové dopravy se odlišuje od městského odbavení především nástupem cestujících předními dveřmi a jejich odbavení řidičem s tím, že cestující je odbavován mnohem větším množstvím tarifů jízdného. Tím je dán i požadavek na větší obrazovku na LCD terminálu řidiče, která musí umožnit snadno tyto tarify volit, tj. musí obsahovat nejen údaje o jízdě, ale i o tarifních pásmech, typech jízdného, jejich vzájemných kombinací, numerickou klávesnici a další prvky.

Základním řešením je pak provedení kompaktního „strojku“  EPIS 5FCC (palubního počítače s odbavením) – pokud to koncepce vozidla mechanicky umožňuje, nebo dělená varianta, kdy k palubnímu počítači EPIS 5A-FCS je připojena zákaznická odbavovací jednotka EPP 5.0, která obsahuje prvky pro odbavení cestujících – zákaznický displej, čtečku bankovních a nebankovních karet, termo tiskárnu a čtečku QR kódů. Tato dělená koncepce umožňuje snadnější instalaci ve vozidle a odpovídá v podstatě řešení „validátoru na ležato“.

Změnou v uspořádání regionálního odbavení je vozidlová komunikační jednotka UCU 5.0, která může samostatně zprostředkovávat komunikaci vozidla (chová se jako vozidlový router) a systémy odbavení se pak přes ní připojují na příslušný „backoffice“ pro zpracování transakcí. Odbavovací jednotky tak nepotřebují GSM modem.

Obsah stránky:

Obecné vlastnosti regionálního odbavení

Vlastnosti

  • Přehledné menu, snadná obsluha
  • Možnost sledování polohy vozidla
  • Komunikace s dispečinkem (hlasová a datová)
  • Dálková aktualizace dat a dálkový dohled
  • Výkonná procesorová jednotka (až čtyři jádra) včetně možnosti SSD disku 8/32 GB
  • LCD terminál řidiče 10,4” LCD – 800×600 nebo 10,1″ LCD – 1240×800
  • Kapacitní dotyková plocha, odolná vůči rozbití
  • Termo tiskárna jízdenek do 3“
  • Bezkontaktní čtečka čipových karet (Mifare standard či Desfire), až 4 SAM moduly
  • Akustický vstup i výstup (až 3-4 výkonné kanály)
  • Ochrana proti chybám v napájecí síti
  • Černá skříňka dat o transakcích
  • Krátká doba náběhu – do 45 sekund

Palubní počítače  s odbavením – kompaktní variantu EPIS 5 FCC nebo dělená varianta EPIS 5A FCS se zvláště velkým displejem pro snadné ovládání řidičem při vydávání jízdenek (lze ovládat i v rukavicích). Počítač dále obsahuje tiskárnu s prodlouženou životností, čtečku bezkontaktních čipových karet včetně bankovních, GPS s přesností 2,5 m, komunikace GSM / GPRS / UMTS / LTE, WiFi, čtyřnásobný nezávislý digitální hlásič, 4x pozici na SAM moduly, až 32 GB SSD, 4″ barevný LCD pro zákazníky, 2x25W a 2x10W zesilovače, Ethernet, USB, na vyžádání i vícejádrový počítač a další technické vymoženosti a to vše za velmi přijatelnou cenu.

K palubnímu počítači s odbavením je k dispozici SW pro přípravu dat a pro zpracování plateb „Backoficce“. Má homologaci pro odbavení v IDP a pro meziměstské spoje. U vybraných IDS připravujeme homologaci.

EPIS 5 FC je palubní počítač s odbavením cestujících navržený zejména pro regionální veřejnou linkovou dopravu osob.

Jednotka EPIS 5FC splňuje:
  • teplotní požadavky na provoz ve vozidle (-20°C až +70°C) – pro vyšší záporné teploty to znamená, že se bude muset vůz po určitou dobu držet v RESETu, aby se vnitřní prostor jednotky zahřál „odpadním“ teplem (pokud toto vůbec nastane, jedná se o pár desítek sekund). Za příplatek od -40°C až +80°C.
  • výkonnostní požadavky – dáno použitým procesorem založeným na architektuře ARM. V případě požadavků lze dodat až 4 jádrové procesory s velkým obsahem pamětí.
  • nízkou spotřebu energie – trvalá spotřeba bez tisku okolo 20 W z toho 12W LCD displej.
  • velké kapacity pamětí – mikro SD 4 GB či SSD disk 8 GB /32 GB a RAM DDR3 až 4 GB.

Parametry palubního počítače s odbavením – EPIS 5 FC

Při jeho návrhu jsme použili naše dlouholeté zkušenosti a nejnovější technologie v této oblasti. Tím jsme dosáhli nízkou cenu a vysokou technickou úroveň:

Obr. č.4: Princip palubního počítače s odbavením EPIS 5 FCC.

Obr. č.4: Princip palubního počítače s odbavením EPIS 5 FCC.

  • Palubní počítač s odbavením založený na procesorech typu ARM s možností 1 – 4 jádrových procesorů typu Cortex-A9. Taktovací frekvence minimálně 1 GHz, až 4 GB pamětí typu DDR3, mikroSD disk nebo 8/32 SSD disk. Dvě nebo čtyři grafická rozhraní do rozlišení 1920 x 1080 bodů.
  • Vysokosvítivý LCD terminál řidiče o velikosti 10,4″ nebo LCD terminál řidiče o velikosti 10,1″ s kapacitní dotykovou plochou (možno ovládat i přes rukavice). Rozlišení je 800 x 600 bodů.
  • Termo tiskárna 3“ s dlouhou životností řezačky a tiskové hlavy (200 mil. tisků).
  • Čtečka bezkontaktních čipových karet MIFARE Classic 1K, 4K a MIFARE DESFire EV1 2K, 4K, 8K. Obsahuje řadič 4 kusů SAM modulů (podpora MIFARE SAM AV1 a AV2) každý s volitelným nezávislým napájením 1,8 V, 3V a 5V.
  • Čtečka bankovních karet
  • Nezávislá paměť pro zálohování dat o platebních transakcích a operacích s bezkontaktní kartou (integrována černá skříňka) již v základu. Každá transakce na pokladně je současně zapsána do záložní napěťově izolované paměti dat, která umožňuje servisně vyčtení dat i při poruše jednotky.
  • 3-4 násobný nezávislý digitální hlásič (do vozu, vně vozu a pro řidiče a pro cestujícího) založený na MPEG 3 standardu s dobou hlášení danou kapacitou SD karty či SSD disku (mnoho hodin).
  • Akustickou ústřednu s vstupy od mikrofonu, modulu GSM/GPRS/UMTS/LTE a zvukové karty PC a trojnásobného digitálního hlásiče. Akustická ústředna je doplněna zesilovači o trvalém výkonu 2x20W (špičkově 50W) a 2x10W. Reproduktor pro příposlech řidiče a pro cestujícího je integrován do základní jednotky.
  • Integrovaný citlivý GPS přijímač SirfStar IV (včetně antény) pro zjišťování polohy se schopností výpočtu predikce budoucího výskytu vozidla. Tento přijímač je i využit jako časový normál systému EPIS. Přesnost lokalizace vozidla až 2,5 m.
  • GSM/GPRS/UMTS/LTE modul pro komunikaci s dispečinkem a automatickou aktualizaci softwaru. Modemy o rychlosti UMTS (3G sítě) nebo LTE (4G sítě) jsou dodávány na vyžádání.
  • Integrovaný Wifi modul na 2,4 GHz s možností využití jako WiFi ve vozovnách – aktualizace dat či jako WiFi pro cestující (na vyžádání a dle konfigurace vozidla).
  • Zálohované napájení (platí pro EPIS 5FCC) – pro případ výpadku hlavního napájení +24V (například při startu vozidla) obsahuje záložní akumulátor schopný systém udržet bez nahodilého resetu OS po dobu minimálně 20 minut. Logika záložního napájení umožňuje uživateli definovat dobu výpadku napájení, po které se automaticky ukončí operační systém.
  • Rozhraní pro ovládání vnějších a vnitřních informačních LED panelů (tabel) pomocí ethernetu 100 Mbit/s, RS 485 nebo klasického rozhraní IBIS o rychlosti 1200 bit/s. Toto rozhraní má integrovánu schopnost nahrávání tabel BUSE rychlostí 9600 bit/s nebo 19200 bit/s.
  • Automatická aktualizace software – v nastavených časech nebo intervalech se jednotka vzbudí (s minimální spotřebou) a přes WiFi nebo GPRS/UMTS/LTE se doptá dispečinku na nové verze SW, které případně nahraje.
  • Zákaznický boční displej 4,3″ vysokosvítivý displej s možností zobrazení statického textu s uživatelsky volitelnými fonty a uživatelsky volitelným rozmístěním textových polí. Možnost zobrazení loga.

Konfigurace EPIS 5 FC

Palubní počítač EPIS 5 FC se dodává v různých konfiguracích a tomu odpovídající cenou.

SPECIFIKACE JEDNOTKY STANDARD ROZŠÍŘENÁ PRO NÁROČNÉ
Výpočetní systém Procesor ARM – Cortex A9
Počet jader 1 x 1,0 GHz 2 x 1,0 GHz 4 x 1,2 GHz
L2 Cashe 512 KB 1 MB 1 MB
NAND Flash (pro OS) 512 MB 1 GB 1 GB
Paměť Technologie DDR3
Max. kapacita 1GB 2 GB až 4 GB
Uložiště Paměť mikro SD 4GB 8 GB SSD disk 32 GB
Grafika Max. rozlišení displeje 1080p
Grafické výstupy 2 4 4
API Open GL ES 1.1 and 2.0, Open VG 1.1, Windows Direct3D, Open CL EP
Audio Akustický hlásič 1 x 20 W 2 x 20 W 2 x 20 W
Reproduktory k řidiči k řidiči k řidiči, k cestujícímu
Mikrofon ANO – integrovaný k LCD řidiče (elektretový s kompresorem)
I/O USB 2 x USB2.0
Ostatní 4 x jednobitový vstup +24V
konektivita Wi-Fi IEEE 80.2.11b/g IEEE 80.2.11b/g i pro cestující
GSM/GPRS ANO GSM / GPRS / UMTS
Ethernet 10/100 Mbps
Sběrnice* IBIS | RS 232 | RS 485
Napájení Napájecí napětí 16-32V
Spotřeba** 0,9 A / 24 V (tiskárna až + 3,5 A, hlášení až + 6 A)
Záložní baterie 1,3 Ah 2,6 Ah
Ostatní HW výbava GPS SiRF STAR IV – přesnost 2,5 m
HW šifrování dat Bez SAM modulů Až 4 SAM moduly
Displej řidiče Uhlopříčka 10,4“ TFT-LCD čitelný na slunci
Rozlišení 800 x 600 bodů
Počet barev 16,7M – 8bit
Jas 450 Cd/m2 500 Cd/m2
Dotyková plocha Kapacitní, 3 mm silná, až 1360 bodů, 10 prstů současně
Životnost podsvitu 30 000 h (LED) 50 000 h (LED)
Displej cestujícího Uhlopříčka 4,3“ TFT-LCD čitelný na slunci (98,7 x 57,5 mm)
Rozlišení 480 x 272 bodů
Životnost 20 000 hodin
Počet barev 16,7M – 8bit
Jas 400 Cd/m2 450 Cd/m2
Termo tiskárna Rozlišení 203 dpi
Rychlost tisku 200 mm / s
Podpora tisku 2D kódy, čárové kódy
Šíře papíru 58 / 60 / 80 / 83 mm
Šíře tisku 54 / 56 / 72 / 80 mm
Životnost tiskové hlavy 150 km (200 mil. pulsů)
Životnost řezačky 1,5 mil. Řezů
Konstrukce Rozměry 265 x 290 x 204 mm (š x h x v)
provozní teplota -20°C do +60°C
chlazení Aktivní (řízeno teplotním čidlem za účelem prodloužení životnosti)
váha 7,5Kg (bez zásuvky na peníze)
provozní vlhkost 10% až 90%
materiál krytu kombinace plast / kov (RAL7035)

Volitelná rozšíření:

  • Komunikace s dispečinkem – GSM/GPRS/UMTS/LTE – rozšířením je navíc UMTS
  • Výkonnější výpočetní jednotka (až čtyřjádro) včetně SSD disku 8/32 GB
  • Čtečka bezkontaktních čipových karet (Mifare standard či Mifare Desfire)
  • SAM moduly (až 4 kusy)
  • IBIS, RS 485, CAN (lze zvolit)
  • Hlášení vně vozu,
  • Hlášení k řidiči (je automaticky součástí, pokud je zvolena komunikace s dispečinkem)
  • Hlášení k cestujícímu při vydávání jízdenek
  • Hlídání manipulace ze SIM kartou či SAM modulem
  • WiFi pro cestující do vozu (pouze s modemem UMTS)
  • Dálkový dohled nad daty pomocí komunikačních serverů

Specifická rozšíření:

  • Aplikace pro jednotlivé IDS
  • Práce ve více IDS systémech
  • Způsoby dálkové aktualizace dat

Doporučené zapojení ve vozidle

Na následujícím obrázku je zapojení palubního počítače s odbavením EPIS 5 FCC ve vozidle linkové dopravy osob založené na jednotném rozvodu napájení systému (systém PoE – power over ethernet – či TPOE – cílené PoE) a na sběrnici ethernet. Výhodou tohoto řešení je, že palubní počítač ovládá přímo zapínání jednotlivých komponentů dle potřeby, tj. v danou chvíli je v provozu pouze to zařízení, které je třeba. Tomuto systému jsou i přizpůsobeny i námi dodávané komponenty.

Výhodou sběrnice ethernet je, že umožňuje rychlé předání dat do vozidel a není třeba se dále vázat na pomalou sběrnici IBIS. Ta navíc nerespektuje češtinu a další možnosti zobrazování (různé symboly, loga, apod.). Cena tohoto řešení již začíná být srovnatelná se sběrnicí IBIS, přičemž možnosti jsou úplně jiné.

Obr. č. 7.: Princip zapojení palubního počítače s odbavením cestujících EPIS 5 FCC s rozvody typu ethernet.

Obr. č. 7.: Princip zapojení palubního počítače s odbavením cestujících EPIS 5 FC s rozvody typu ethernet.

Při použití rozvodů ethernet po vozidle je nutno použít směrovač pro Ethernetové rozhraní s vnitřní IP adresací ve vozidle – napojeni systému odbavovacího systému, CITY SCREEN (LCD displeje pro cestující), tachograf, apod. Řídící jednotka EPIS se tak chová jako firewall pro nežádoucí přístup do vozidla. Vnitřní komunikace má tak samostatnou síť Ethernet

Dodávané komponenty pro výše uvedené zapojení autobusu (příklad pro IDP)
Palubní počítač s odbavením EPIS 5 FC (dle požadované výbavy)
Povelový přijímač nevidomých EPNEV 3.18
Osmiportová komunikační jednotka sběrnice ethernet ECU-08P (umí řešení PoE a TPoE)
Vnější vozidlový LED panel čelní VLP 24×200 YE(T)
Vnější vozidlový LED panel boční VLP 24×160 YE(T)
Vnější vozidlový LED panel zadní VLP 24×40 YE(T)
Vnitřní vozidlový LED panel VLP 20×120RE(T)
Vnitřní vozidlový LCD displej VCS 185

Historický palubní počítač s odbavením – EPIS 4 FCS

EPIS 4 FCS – dělená varianta palubního počítače s funkcemi odbavení. Výroba tohoto typu palubního počítače včetně speciálního dotykového LCD terminálu řidiče byla zastavena. Je založen na počítačích typu PC. Je uveden pro úplnost.