Palubní počítač pro odbavení EPIS 4FCS

DĚLENÝ PALUBNÍ POČÍTAČ S ODBAVENÍM EPIS 4 FCS

Výroba palubního počítače i LCD terminálu byla zastavena

Obecné vlastnosti palubního počítače s odbavením EPIS 4FCS

Jednotka EPIS 4 FCS je založena na průmyslovém jednodeskovém PC, který splňuje:

  • teplotní požadavky na provoz ve vozidle (-20°C až +70°C) – pro vyšší záporné teploty to znamená, že se bude muset vůz po určitou dobu držet v RESETu, aby se vnitřní prostor zahřál „odpadním“ teplem,
  • výkonnostní požadavky – dáno použitým procesorem INTEL ATOM E 640 na taktovací frekvenci 1 GHz (má minimálně 10x vyšší výkon než běžně používané palubní počítače v ČR – např. PXA),
  • nízkou spotřebu energie, a proto nevyžaduje chlazení za pomoci ventilátoru,
  • velké kapacity pamětí – mikro SD FLASH 8 Gbajt a RAM DDR 1 Gbajt,
  • univerzální použití pro systémy s platbou u řidiče …

EPIS 4FC je palubní počítač navržený pro regionální veřejnou linkovou dopravu osob s tiskárnou s prodlouženou životností, čtečkou bezkontaktních karet, zálohováním napájení, vícenásobným digitálním hlásičem, GPS, GPRS nebo UMTS (3G) komunikací, WiFi, a další vlastnosti včetně nového SW „back office“. Je v provedení dělené koncepce – řídicí jednotka a terminál.

Řídicí jednotka palubního počítače EPIS 5 FCS.

Obr. č.1: Řídicí jednotka palubního počítače EPIS 4 FCS.

Parametry palubního počítače EPIS 4 FCS

  • Palubní počítač založený na standardu PC kompatibilní x86 INTEL ATOM E 640 pracující s taktovací frekvencí 1 000 MHz případně vyšší, velké kapacity pamětí – mikro SD FLASH 8 Gbajt a RAM DDR 1 Gbajt.
  • Termo tiskárna 3“ s dlouhou životností řezačky a tiskové hlavy.
  • Čtečka bezkontaktních čipových karet MIFARE Classic 1K, 4K a MIFARE DESFire EV1 2K, 4K, 8K. Obsahuje řadič 4 kusů SAM modulů (podpora MIFARE SAM AV1 a AV2) každý s volitelným nezávislým napájením 1,8 V, 3V a 5V.
  • Nezávislá paměť pro zálohování dat o platebních transakcích a operacích s bezkontaktní kartou. Umožňuje vyčtení dat i při poruše jednotky.
  • 3 násobný nezávislý digitální hlásič založený na MPEG 3 standardu s dobou hlášení několika hodin (do vozu, vně vozu a pro řidiče).
  • Akustickou ústřednu s vstupy od mikrofonu, modulu GSM/GPRS/UMTS a zvukové karty PC a trojnásobného digitálního hlásiče. Akustická ústředna je doplněna zesilovači o trvalém výkonu 2x20W (špičkově 50W) a 1x5W. Reproduktor pro příposlech řidiče je integrován do základní jednotky.
  • Integrovaný citlivý GPS přijímač SirfStar IV pro zjišťování polohy se schopností výpočtu predikce budoucího výskytu vozidla. Tento přijímač je i využit jako časový normál systému EPIS. Přesnost lokalizace vozidla až 2,5 m.
  • GSM/GPRS/UMTS modul pro komunikaci s dispečinkem a automatickou aktualizaci softwaru. UMTS (3G sítě) jsou dodávány na vyžádání.
  • Integrovaný Wifi modul na 2,4 GHz.
  • Zálohované napájení – pro případ výpadku hlavního napájení 24V (například při startu vozidla) obsahuje záložní akumulátor schopný systém udržet bez resetu OS po dobu minimálně 20 minut. Logika záložního napájení umožňuje uživateli definovat dobu výpadku napájení, po které se automaticky ukončí operační systém.
  • Rozhraní pro ovládání tabel: pomocí RS 485, ethernet 100 Mbit/s nebo klasické rozhraní IBIS o rychlosti 1200 bit/s. Toto rozhraní má integrovánu schopnost nahrávání tabel BUSE rychlostí 9600 bit/s nebo 19200 bit/s.
  • Automatická aktualizace software – v nastavených časech nebo intervalech se jednotka vzbudí (s minimální spotřebou) a přes WiFi nebo GPRS se doptá dispečingu na nové verze SW které případně nahraje.
  • Integrovaný citlivý GPS přijímač Sirfstar IV pro zjišťování polohy se schopností výpočtu predikce budoucího výskytu vozidla. Tento přijímač je i využit jako časový normál systému EPIS. Přesnost až 2,5 m.
  • Zákaznický boční displej s rozlišením 192×64 s možností zobrazení statického textu s uživatelsky volitelnými fonty a uživatelsky volitelným rozmístěním textových polí. Možnost zobrazení loga.
  • Směrovač pro Ethernetové rozhraní s vnitřní IP adresací ve vozidle – napojeni systému odbavovacího systému, CITY SCREEN (LCD displeje pro cestující), tachograf, apod. Řídící jednotka EPIS se tak chová jako firewall pro nežádoucí přístup do vozidla. Vnější a vnitřní komunikace má tak samostatnou síť Ethernet

LCD dotykový terminál EPT 4.08 FCS

Dotykový terminál řidiče má následující vlastnosti:

  • 8“ širokoúhlý vysoce svítivý LCD monitor pro teplotní rozsah -40°C až +85°C od firmy Hitachi s rozlišením 480×800 bodů (Formát WVGA 16:9) s IPS technologií (vynikající čitelnost).
  • Hloubka barev displeje je 6 bitů od každé barvy (262 tisíc odstínů barev) včetně řízení jasu displeje mezi zastávkami (nerušivý obraz).
  • Svítivost displeje – typicky 600 cd/m2 (vhodné pro provoz ve vozidlech).
  • Dotykovou plochu dle potřeb zákazníka – buď rezistivní s 5-ti vodičovým připojením s tvrdostí 3H nebo kapacitní (skleněnou) s tvrdostí 7H) – s definicí tlačítek dle potřeb.
  • Jednoduchou 6 tlačítkovou pomocnou membránovou podsvícenou fóliovou klávesnici.
  • Automatické či ruční řízení úrovně podsvitu displeje dle jasu okolí.
  • Spotřeba – max. 13W při plném podsvitu displeje.
  • Dlouhá životnost – 70 000 hodin (tj. redukce svítivosti displeje na 50% jasu při plném svitu).
  • Integrovaný mikrofon určený pro komunikaci s dispečinkem.
Velikost terminálu EPT 4.08.

Obr. č.2: Velikost terminálu EPT 4.08.

Vlastnosti LCD terminálu řidiče EPT 4.08
Rozměry (š × v × h) 228 × 134 × 50 mm
Certifikace EN50151, EN50155, ISO11451, ISO7637-2
Spotřeba elektrické energie 12 W (typická)
LCD displej WVGA – TFT (technologie IPS)
Velikost displeje 8″
Velikost aktivní plochy 174 × 104,4 mm
Rozlišení 800 x 480 pixelů
Video rozhraní LVDS
Počet barev 262 K (6-bit vstup)
Jas 600 Cd / m2
Kontrast 900:1
Životnost podsvícení 70 000 hodin (LED)
Provozní teplota od -20°C do +70°C

Terminál je napájen z jednotky EPC pomocí UTP kabelu a komunikuje s ní přes sběrnici RS 485.