EPIS 5.0 – zapojeni ve VLD

Zapojení EPIS 5.0A ve vozidle VLD

Palubní počítač s odbavením EPIS 5.0A je určen pro veřejnou přepravu osob zejména v linkové dopravě. Slučuje v sobě odbavení cestujících včetně on-line komunikace s backofficem či DZC, schopnost dispečerského řízení a komunikace s ním, řízení informačních systémů, veřejnou či vozovenskou WiFi a další možnosti. Principiální schéma obecného zapojení ve vozidle zejména VLD je na následujícím obrázku. Obecné zapojení pro IDS JMK je zde.

  1. Palubní počítač s odbavením EPIS 5.0A1 ve výbavě řídicí jednotky EPC 5.0A1, jednotka odbavení EPP 5.0A LQB, dotykového LCD terminálu řidiče EPT 5.10A a externí spínač EPI 5.0A1 (zjednodušená jednotka napájení IJN 30). Externí spínač EPI spíná standardně napětí +24V do napájecího výstupu HS (hlavní spínač) a na vyžádání i do napájecího výstupu PS (pomocný spínač).
  2. Společná anténa GNSS (Global Navigation Satelite Systems) a GSM/LTE. Tato kombinovaná anténa je umístěna na střechu vozidla (autobusu) a to z důvodu kvalitnějšího příjmu satelitů pro stanovení polohy vozidla a též pro kvalitnější komunikaci přes GSM/LTE. Za tímto účelem jsou dodávány kombinované antény s kvalitním kabelem pro GSM/LTE příjem (velmi nízký útlum).
  3. Vzhledem k tomu, že palubní počítač EPIS 5.0A je trvale pod napětím vedeným přímo z akumulátorů vozidla (byť je ve stavu “stand by”), je nutno tento rozvod OIS (odbavovací a informační systém) jistit samostatnou pojistkou. Maximální spotřeba je dána spotřebou palubního počítače EPIS 5.0A a dalších komponent napojených na napájecím výstupu HS (tabla, označovače, LCD, povelový přijímač, …).
  4. Dokovací konektor k základně palubního počítače umožňuje snadnou výměnu jednotky. Z něj je veden kabel standardního připojení EPIS 5.0A – KEP 5A-01/xx, kde xx je délka kabelu v decimetrech. Pokud vozidlo obsahuje akustický systém na pouštění rádia či jiného zvukového zdroje, je třeba použít doplňkové výstupy a přepínací relé – kabel KEP 5A-02/xx (schéma bude doplněno).
  5. Vnější reproduktor vozidla je umístěn nad či pod prvními dveřmi vozidla – je aktivován buď povelovým přijímačem pro hlášení o cílové zastávce či palubním počítačem, pokud je “nějaká” výjimka na trase jako upozornění cestujícím (např. výluka na trase,….).
  6. Vnitřní akustické rozvody pro standardní hlášení k cestujícím z digitálního hlásiče, od řidiče či dispečera.
  7. Rozbočovač sběrnice IBIS – rozvodná krabička do vozidla, která se použije jako rozvadeč sběrnice IBIS a napájení HS. Podle počtu komponentů připojených na tuto sběrnici, je nutno ve vozidle použít 1-3 rozbočovače.
  8. Čelní tablo vozidla zobrazující obvykle cílovou stanici a číslo linky o rozměrech dle provozovatele – např. VLP 19×144 GI.
  9. Boční tablo vozidla zobrazující číslo linky, cílovou stanici a nácestné zastávky či další doplňující informace – např. VLP 19×112 GI.
  10. Zadní tablo vozidla (číslo) zobrazuje číslo linky – např. VLP 19×32 GI.
  11. Vnitřní LED tablo pro informování o cestujících – např. VLP 10×120 RI.
  12. Tablo času a pásma – jeho činnost mohou zastat i vnitřní LED tabla či LCD pro cestující, např. VLP 12×64
  13. Povelový přijímač signalizace od nevidomých – EPNEV 3.x4
  14. Označovač jízdenek obvykle umístěný u prvních dveří a nyní standardně na sběrnici IBIS – např. ETM 4.0
  15. Jednobitové vstupy do palubního počítače zajišťující základní funkce systému:
    • START – zapíná palubní počítač ze “stand by” stavu do aktivního stavu přivedením napětí +24V od klíčku vozidla. Systém se deaktivuje vypnutím klíčku a poté po odhlášení řidiče.
    • Tlačítko nouze – odesílá zprávu “alarm” na dispečink ohledně stavu nouze vozidla a zejména řidiče (tlačítko může být ukryto v kabině řidiče).
    • Prní dveře a další dveře – přivádí do PP stav dveří pro následné vyhodnocování statistik chování vozidla. V případě, že vstupy nejsou zapojeny na kontrolky od dveří, ale na signály z jednotek “MUX”, je nutno obvykle zapojit pomocné odpory mezi vstup a zem vozidla pro snížení napětí. Použité odpory jsou od 560 Ohm a výše dle zapojení vozidla.
  16. Ethernetová komunikační jednotka EPU 08P.1F5P
  17. Vnitřní LCD pro cestující – např. VCS 185 či další typy,
  18. Čelní nehodová kamera
  19. Ukazatele kurzu VLP 8×35
  20. Jednotky počítání cestujících UCP 02
  21. Komunikační jednotka s GPS a V2X pro preferenci MHD – UCU 5.0VG

Umožňuje pro autobusy, které jsou provozovány jako linkové a současně i jako zájezdové propojit stávající akustický systém vozidla od zesilovače či rádia, videa apod. pomocí relé. Palubní počítač pak v případě hlášení zastávky do vozu aktivuje výstup z jednotky a sepne externí pomocné relé. Tím se odpojí vnitřní zesilovače autobusu a připojí zesilovače z palubního počítače a provedou hlášení. Po jeho ukončení pak relé odpadne a linka reproduktorů do vozidla je opětovně průchozí směrem k zesilovači autobusu. Ve schématu je zakreslen povelový přijímače signalizace od nevidomých EPNEV 3.x4I schválený pro použití v IDS JMK (obecně je možno použít i jinde, kde se provádí pouze příjem a předávání signálů po sběrnici IBIS).