Řídicí informační systém vozidla MHD – RIS II
Řídicí informační systém MHD – RIS II
V rámci realizace projektu RIS II v DPMB a.s. se podařilo realizovat nový typ informačního systému vozidel MHD, který nemá v ČR obdoby jak rozsahem (bylo namontováno 759 vozidel včetně 38 tramvají KT-8 a 49 tramvají T13, 81 křižovatek, 5 vozoven a dispečink), tak i technickým řešením. Jeho základní vlastnosti jsou:
- Kombinovaná komunikace s dispečinkem TETRA/LTE
- Nové řešení dispečinku (SW SPRINTER – verze RIS II) včetně videostěny
- Palubní počítač EPIS 4.0C3 s 10x vyšším výkonem oproti předchozím řešením a 1 GBit/s ethernetem včetně SSD s dobou náběhu 30 sekund
- Sledování obsazenosti vozidel s přesností 98% – jednotka UCP 02 (nový typ)
- Komunikace s řadiči křižovatek pomocí nejnovější technologie V2X s tím, že současně je schopen funkce i původní radiomodem
- Automatické stavění výhybek – systém BSV
- Veřejná Wi-Fi pro cestující (UCU 5.0)
- Ovládání LCD protokolem EPISNET
- Čelní nehodová kamera se záznamem
- Elektronický ukazatel kurzu VLP 0835
Základní komunikační schéma systému
V rámci projektu byly řešeny následující komunikace vozidla:
- Datové sítě GSM/LTE – v rámci vozidla jsou řešeny pomocí komunikační jednotky UCU 5.0 2L2WVG. Jednotka obsahuje 2 LTE modemy se dvěma SIM kartami – každý pro odlišný typ komunikace:
- Přes APN, tj. řešení služebních a provozních komunikací pro funkci systému a to jak pro vozidla, dispečery v terénu a pro zastávkové informační panely. APN musí být dimenzována tak, aby nebylo možno vyčerpat tarif běžným provozem.
- Veřejný internet, kdy do této sítě se připojují cestující využívající veřejnou wifi ve vozidle poskytovanou jednotkou UCU. V tomto případě musí být nastavena doba přístupu, rychlost připojení a počet stažených dat tak, aby nebylo možno vyčerpat celkový “pool” dat pro všechna vozidla.
- Radiovou síť TETRA určenou pro komunikaci hlasu a dat, která je použita pro vozidla MHD, služební a dispečerská vozidla a dispečery v terénu. Pro poziční zprávy je použit princip dynamického časování jejich odesílání.
- WiFi sítě ve vozovnách – v tomto případě je vybavení WiFi sítí ve vozovnách dáno 3×3 MIMO o rychlosti 1,5 Gb/s s možností současného přenosu na vozidlo. Vozidlo naopak je vybaveno komunikační Wi-Fi jednotkou s možností komunikovat rychlostí až 866 Mbit/s dle IEEE 802.11ac/abgn. Tomuto výkonu je uzpůsobeno i vozidlo a mezi jednotkou UCU a palubním počítačem je komunikační linka 1 GB/s.
- Preference vozidel MHD na křižovatkách založená na novém standardu V2X a podpořená při opravdu velkých vzdálenostech komunikací přes APN GSM. V současnosti je možno využít pro preferenci MHD i stávající řešení pomocí modemů MR900.
- Příjem signálu satelitní navigace – GNSS (Global navigation satelite system) a umožňuje zpracování signálů GPS, Glonas a je připraveno i na zpracování signálů Galileo.
- Ostatní komunikace vozidla je příjem povelů od nevidomého pomocí integrovaného přijímače obdobného EPNEV 1.13 a automatické stavění výhybek BSV.
- Vnitřní komunikace v počítačové síti dle projektu zajišťují:
- spojení na jednotlivé vozovny, kde běží služba RADON a zajišťuje nahrávání vozidel,
- spojení s nadřazeným dispečinkem CED II – IDS JMK,
- načítání mapových podkladů pro dispečink,
- poskytuje zdroje dat pro třetí strany.
Princip uspořádání vozidla
Základní uspořádání vozidla:
Nové prvky v systému
V rámci řešení projektu vzniklo několik velmi zajímavých řešení na vozidlech:
- Nový komunikační protokol pro ovládání LCD pro cestující - EPISNET, který na základě požadavků od různých provozovatelů v ČR sjednocuje jejich ovládání (dnes je již využíván DPO a.s., DSZO a.s., připravuje se DPMB a.s., Kordis a.s.). Protokol bude zveřejněn na našich stránkách v krátké době.
- “Virtuální ELP” alias “dynamický označník” ve vozidle. V tomto případě je možno řidiči i cestujícím na vybraných zastávkách zobrazovat odjezdy navazujících spojů na terminálu řidiče či na LCD pro cestující.
- Zjednodušená navigace pro řidiče – palubní počítač obsahuje soubor map pro zobrazení polohy.
- Možnost hlášení systémem TTS – na vozidlo je možno zaslat textovou zprávu a tato bude přečtena.
mm