EPCOMP – příprava dat pro EPIS 4.0X
EPCOMP – příprava dat pro palubní počítače EPIS 4.0X
- Palubní počítače (systémy) řady EPIS 4.0x jsou určeny zejména pro použití v městských dopravních podnicích. Proto, aby správně fungovaly, je třeba připravit pro ně potřebná data. Příprava dat se provádí v námi dodávaném SW nazvaném EPCOMP (skladač dat pro EPIS – EPIS COMPOSER), nyní 2.0 v několika verzích. Protože palubní počítač řídí informační systémy vozidel včetně vnitřních LCD pro cestující, odbavení (poskytuje informaci o zónách), řídí automatické stavění výhybek, řídí preferenci na křižovatkách a zajišťuje přímou komunikaci se zastávkovými panely, je k dispozici i další řada pomocných programů a to včetně analýzy dat z palubního počítače.
Princip programu EPCOMP II
Data pro palubní počítače EPIS 4.0x se připravují pomocí programu skladače EPCOM verze 2.0. Ten umožňuje integrovat veškeré výstupy spojené s přípravou dat pro dispečinky, pro vozidla (mohou být prováděny v samostatných programech) a pro dopravní cestu (výhybky, preference na křižovatkách).
Základem filosofie programu EPCOMP je nezávislost provozovatele systému na jeho dodavateli.
Základním vstupem do programu jsou exporty dat z SW pro tvorbu jízdních řádů. Dnes standardně v ČR z FS Skeleton a z ASW JŘ (Chaps) a případně i z jiných. Taktéž je možno načítat grafikonu definované v excelu.
Základními výstupy jsou pak data pro:
- palubní počítače – určují veškeré chování palubního počítače
- dispečink – na základě nich poté dispečerský SW SPRINTER-MHD vyhodnocuje veškeré pohyby vozidel MHD
- data pro odbavovací systém – spolupracuje s námi dodávaným BackOffice
- data pro systém sledování cestujících – ADA
- v případě potřeby je možno počet výstupů rozšířit, např. pro zastávkové panely
Skladač EPCOMP II v sobě může integrovat dříve vytvořené programy:
- zpracování dat pro automatické stavění výhybek (lze též v samostatném SW Frogs),
- zpracování dat pro řešení preferenci na křižovatkách (lze též v samostatném SW Crux),
- zpracování dat pro přípravu radiové komunikace (definuje kódové zprávy mezi vozidlem a dispečinkem),
- řízení hlášení od řidiče – spouštění předdefinovaných hlášení (řidičem či z dispečinku),
- ovládání kamerového systému a předvolba zobrazovaných obrazovek v kamerovém systému (lze v nezávislém programu SW Videoklient),
- systém počítání cestujících – SW ADA,
- SW pro zpracování dat z palubního počítače - aRNE.
Popis funkcí EPCOMP 2.0
Základní záložky programu
Jednotlivé záložky programu EPCOM 2.0 jsou:
- Program – obsahuje informace o aplikaci, nastavení a možnost ukončení aplikace.
- Doprava – obsahuje zpracování linek, zastávek, tarifních zón, cílů, služebních poznámek, služeb, odklonů a dalších informací potřebných pro jízdní řády.
- Povely – obsahuje zpracování akustických a vizuálních povelů, zvuků, směrových ukazatelů (tabel a displejů) a ovládání sběrnice IBIS (IPIS).
- Depo – řeší nastavení spojené s vozidlem, tj. uspořádání tabel a displejů ve vozidle, seznam řidičů, seznam vozidel, apod.
- Palubní PC – obsahuje nastavení palubní PC jako nastavení kritických událostí.
- Sprinter – obsahuje informace o liniovém vedení.
- Data – exporty a importy souborů.
Základní menu doprava
Správu jízdních řádů nalezneme v menu pod položkou „Doprava“ kde se nachází jednotlivé části jízdního řádu. Všechny Tyto položky slouží hlavně k prohlížení a kontrole dat vytvořených v grafikonu
Ukázka práce se zastávkami:
Dopravní cesta
Je součástí modulu doprava a je určena pro správu křižovatek a výhybek. Zde se nachází Křižovatky, Pravidla pro křižovatky, Výhybky a Pravidla pro výhybky. Všechny tyto položky slouží hlavně k prohlížení a kontrole dat o křižovatkách a výhybkách.