Komunikační jednotky WiFi, LTE a V2X
Vozidlové komunikační jednotky WiFi, LTE a V2X
Univerzální vozidlové komunikační jednotky UCU (Universal Communication Unit)zajišťují propojování prvků ve vozidle nadřazenými systémi či servery přes sítě GSM/UMTS/LTE . Jejich součástí jsou obvykle i Wifi jednotky (wifi router) pro cestující zprostředkovávající cestujícím ve vozidlech veřejné dopravy osob (MHD i VLD) přístup na veřejný internet. Proto vždy obsahují výkonnou wifi jednotku a současně i LTE modem (součást GSM komunikací). Tím je zaručena velká průchodnost dat a dobrá dostupnost internetu či jiných aplikací ve vozidle. Všechny jednotky UCU mohou být začleněny do systému dálkového dohledu. Jednotka může mít připojení i na další sběrnice ve vozidle (Ethernet, RS 485, IBIS, CAN, apod.). Vybrané jednotky umožňují komunikovat přes radiové rozhraní V2X.
Základní vlastnosti routerů
Univerzální vozidlové komunikační jednotky (UCU) zajišťují komunikaci z vozidla přes sítě GSM/UMTS/LTE do veřejného internetu, do soukromých APN či na různé typy dohledových serverů včetně vytváření statistik provozu. Základem provozu je chování jako LTE/UMTS router. Jejich součástí jsou obvykle i Wifi jednotky pro cestující (Wi-Fi router) zprostředkovávající cestujícím ve vozidlech veřejné dopravy osob (MHD i VLD) přístup na veřejný internet. Proto vždy obsahují výkonnou wifi jednotku a současně i LTE/UMTS přepinatelný modem (součást GSM komunikací). Tím je zaručena velká průchodnost dat a dobrá dostupnost internetu či jiných aplikací ve vozidle.
Dodáváme řešení GSM /Wi-Fi/V2X routerů:
- integrované do jiných zařízení (LCD pro cestující, zastávkové panely, EPIS 4.0C5, EPIS 5.0A, tabla …)
- samostatné LTE/Wi-FI/V2X routery (UCU 5.0xx) - samostatné provedení komunikační jednotky.
Všechny komunikační vozidlové jednotky UCU mohou být začleněny do systému dálkového dohledu a mohou sledovat či řídit dobu připojení, množství přenesených dat, dynamicky měnit úvodní stránku, chovat se jako GNSS (GPS) server pro vozidlové komponenty, apod..
V současné době dodáváme následující řešení univerzálních komunikačních jednotek s podporou wifi pro cestující:
- komunikační jednotka UCU 5.0 (až 2x GSM modem s automatickým výběrem typu sítě LTE či UMTS sítě, znalost polohy GNSS (GPS, Glonas, Galileo), až 2x WiFi s možností více jak 50 současných připojení a V2X) a sloužící mimo jiné i jako router (směrovač) ve vozidle oddělující počítačové sítě ve vozidle – přední/zadní tramvaj či sítě informační/kamerový systémy. Jednotka splňuje mimo jiné i požadavky MSK na výbavu vozidel veřejné linkové dopravy a odesílá statistiky do “WiFi centra”. Vyrábí se v 14 provedeních.
- integrované do LCD s podporou komunikací (VCS xxx či tabla), kdy wifi do vozidel je součástí vnitřního LCD. Výhodou řešení je i snadná aktualizace dat (reklamních či dopravních) v LCD pomocí systému dálkového dohledu.
- vícefunkční univerzální komunikační jednotkou UCU 5.0x (2x LTE/WiFi/V2X router), která obsahuje velmi výkonnou wifi (více jak 50x současné připojení). Jednotka nahrazuje výběhový typ UCU 4.0 (výroba bude ukončena 2020).

Obr. č. 2: Princip nejnovějšího řešení jednotek UCU 5.0x, která obsahuje router (směrovač) pro dvě nezávislé počítačové sítě, 2x LTE modem s inteligentním vyhledáváním GSM sítě, výkonnou WiFi se současným připojením více jak 50 cestujících a technologické připojení na sběrnici CAN vozidla, RS 485 či má další senzory a GNSS modul (GPS, Glonas, Galileo).
Typy vozidlových jednotek
Univerzální komunikační vozidlové jednotky (UCU) – vozidlové routery – vznikly z potřeby zajistit vozidlu nezávislou komunikaci přes GSM sítě s veřejným internetem nebo uvnitř APN na nadřazené servery, přičemž logickým řešením bylo využít tuto jednotku i pro veřejnost a zprovoznit přístup cestujících na veřejný internet provozováním veřejné wifi ve vozidlech MHD či linkové dopravy.
Protože univerzální komunikační jednotka musí obsahovat výkonné řízení a operační systém, byla i logicky doplněna o směrovač dat do/z vozidel, čímž je možno využít jednu SIM kartu pro více potřeb nebo použít více SIM karet. Přitom je třeba dbát na vhodné nastavení priorit provozu jednotlivých zdrojů dat (QoS) a potřebné zabezpečení přístupu (SSH spojení).
Všechny komunikační jednotky UCU mají schválení Drážním úřadem.
Existují následující možnosti řešení – samostatné a vestavné:
![]() |
. |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Princip zapojení

Obr. č. 3: Ukázka zapojení jednotky WiFi UCU 5.0 LWG (routeru LTE/Wi-Fi/GNSS (GPS, Glonas, Galileo a 2x Ethernetu) ve vozidle veřejné dopravy.
Zapojení WiFi routeru (jednotky UCU x.x) ve vozidle – ukázka:
Ve vozidle je možno WiFi jednotku pro cestující připojit buď na:
- rozvod +24V (+12V) a aktivovat vždy po startu vozidla (nezávislé řešení – viz. obr. č. 3)
- speciální výstup řízený z palubního počítače, např. EPIS 4.0x . Aktivace je poté řízena zapnutím příslušného výstupu palubního počítače a to dle typu jízdy s cestujícími.
- jednotku ethernetovského přepínače (switche) ECU 0x.x a je řízena zapínáním přes rozhraní PoE.

Obr. č. 4: Ukázka samostatného zapojení jednotky UCU 4.0L (nově UCU 5.0LW) v tramvaji (povoleno DÚ).
Dálková správa systému
Správa WiFi – statistika o připojených uživatelech
Komunikační jednotky UCU x.x je možno spravovat dálkově pomocí námi dodávaného SW Mediaserver určeného pro správu WiFi a vozidlových LCD či jiných nástrojů (např. dohledový SW BOS určený nejen pro odbavení). V rámci těchto programů je možno dálkově vyměnit aplikaci jednotky či změnit nastavení úvodní reklamy. Současně jednotka je schopna provádět a ukládat na Mediaserveru následující údaje:
- statistiky přihlášení cestujících,
- poměr unikátních uživatelů,
- TOP navštívených domén,
- poměr operačních systémů,
- poměr prohlížečů,
- dobu pobytu uživatele,
- počet přenesených dat,
- GPS polohu přihlášení
- zajistit rooming cestujícího při přestupu.
V případě potřeby lze WiFi jednotku do vozidla dále rozšířit o SW funkci:
- šíření reklamního sdělení, tj. po připojení cestujícího na Wi-fi ve vozidle se např. uživateli zobrazí reklamní banner s možností volby vstoupit a odejít. Při volbě možnosti vstoupit se uživatel dostane na reklamou požadované stránky, při volbě odejít má možnost volně surfovat na internetu.
- on-line přístupu pro vzdálené nastavení reklamních sdělení na první stránce.
- možnost sledování funkčnosti na dálku – on-line dohled nad zařízením s možností vypnutí zařízení do dalšího spuštění napájení jednotky.
- sledování zpětné vazby činnosti, tj. vyhodnocování statistik o připojení (kolik lidí se připojilo, z jakých zařízení, v jakou dobu atd..).
Správa komponentů ve vozidle
Přes vnější přistup ze serveru je možno ovládat a nastavovat komponenty ve vozidle. Jednou z možností je vyčítání dění před či ve vozidle přes samostatnou sít ethernet.
Další rozšiřitelné HW funkce
V případě potřeby lze jednotku dále rozšířit o HW funkci:
- GNSS serveru pro ostatní systémy ve vozidle. Přesnost systému 2,5 m – typ SiRF STAR 4 (na vyžádání).
- Senzory pro snímání pohybu a otřesů ve vozidle.
- čtení vozidlových sběrnic CAN a RS485 (např. od teploměru ve vozidle), jednotek sledování počtu cestujících, apod….