Palubní počítače EPIS 5.A

Palubní počítače EPIS 5.A

Obr. č. 4: Praktické uspořádání jednotky

Obr. č. 1: Kompaktní  varianta  systému EPIS 5.0Ax v provedení pro veřejnou linkovou dopravu.

Palubní počítače řady EPIS 5.A jsou jednodeskové čtyřjádrové PC doplněné o komponenty a komunikační rozhraní potřebné pro provoz ve vozidlech veřejné dopravy a nejen tam (mají stejný základ “motherboardu”). Obsahují LTE modem, WiFi modem, GNSS (GPS) jednotku, rozhraní ethernet, USB, RS 485/CAN, apod. Mohou být ve formě  standardní (samostatná jednotka) nebo “dokovací” (lze je odnášet a přinášet) a s interní či externí jednotkou řízení napájení ve vozidle. Dle použití se navzájem liší v některých HW detailech, použitých rozhraních, typů připojovacích konektorů či  zpracováním akustických signálů.

EPIS 5.A představuje dělenou variantu počítače, tj, skládají se z řídicí jednotky EPC, ke které lze připojit různé typy LCD terminálů – od EPT 4.08C, EPT 4.10 nebo EPT x.12 či externích ovládacích panelů (např. OV-01). Mohou tak obsahovat  jak rozhraní pro kompaktní složení systému (EPIS 5.0Ax), tak i pro dělenou variantu, kdy LCD terminál a palubní počítač jsou od sebe vzdáleny třeba 10 m. 

Vyráběné dva typy palubních počítačů EPIS 5.A:

Obr. č.2: Palubní počítač EPIS 5.0KS

Obr. č. 2: Dělená varianta palubního počítače EPIS 5.0KS v sestavě  nezávislého (ostrovního) kamerového systému.

V současné době jsou vyráběny dva základní typy řídicích jednodeskových řídicích jednotek EPC 5.A:

  • pro veřejnou linkovou dopravuEPIS 5.0Ax, kdy ve výsledku celá sestava tvoří kompaktní celek EPC 5.0Ax, tiskárny jízdenek EPP 5.0, dotykového terminálu EPT 5.10, jednotky EPI 5.0 (náhrada řízení napájení vozidla – desky IJN).
  • pro dělené kamerové systémyEPIS 5.0KS, kdy se jedná o sestavu (netvoří kompaktní celek – EPC 5.0KS, LCD terminálu řidiče EPT 5.12, ovládací jednotky OV-01 a switche či sestavy switchů ECU 08LM.7T).

Společné vlastnosti palubních jednotek EPIS 5.A:

  • řídicí procesor – INTEL řada E3845 čtyřjádrový s dobou náběhu 40 sekund (64 bit. architektura)
  • Rychlost procesoru – standardně 1,96 GHz
  • Paměť RAM – standardně 2 GB, DDR 3
  • Pevná paměť – SSD disk – 32 GB (jiná velikost na vyžádání) – určeno pro operační systém a aplikaci a její data, logy, apod.
  • Konektivita drátová – 2x Ethernet – z toho 1x Gbit/s., 1x 100 Mbit./s, kombinovaná sběrnice CAN/RS 485, 2x  USB 2.0 a USB 3.0,
  • Konektivita bezdrátová – modem LTE (až 100 Mbit/s), modul wifi až IEEE 802.11 b/g/n/ac (až 430 Mbit/s)
  • Jednobitové vstupy/výstupy – minimálně 4/4
  • GNSS – technologie SIRF STAR IV či obdobná – přesnost cca 2,5 m (GPS a GLONASS)
  • Interní akumulátor pro odstranění krátkodobých výpadků proudu napájení z palubní sítě vozidla (5 minut provozu)

Možnosti ovládání systému EPIS 5.A:

Palubní počítače EPIS 5.A lze ovládat pomocí:

  • dotykové obrazovky LCD terminálu řidiče (standardní řešení, pokud je terminál v dosahu řidiče), např. EPT 4.08C nebo EPT x.10x
  • pomocné externí klávesnice připojené k řídicí jednotce EPC rozhraním RS 485, která může být ve dvou provedeních:
    • pomocná membránová klávesnice je přímo umístěná na dotykovém LCD terminálu řidiče, např. . EPT 4.08C nebo EPT x.10x a zjednodušuje ovládání systému
    • pomocná kapacitní klávesnice umístěná v dosahu řidiče nezávisle na umístění řídicí jednotky – OV-01
  • standardní či zjednodušená klávesnice k počítačům (není vhodná pro vozidla) napojená přes rozhraní USB
  • bezobslužné řešení – pouze stiskem tlačítek na řídicí jednotce EPC 5.A (velmi omezený způsob ovládání)