Dělená varianta – EPIS 5A-FCS

Historická řešení -

kompaktní EPIS 5.0FCC a EPIS 4.0FCC

Obě řešení se již nevyrábí a neprovozují

Kompaktní jednotka odbavení – EPIS 5FCC

EPIS 5FCC

Obr. č.1: Kompaktní varianta odbavení – EPIS 5FCC.

Kompaktní jednotka odbavení EPIS 5FCC je systém “all-in-one”, tj. obsahuje v sobě všechny komponenty nutné pro odbavení cestujících a tvoří rozhraní mezi řidičem a cestujícím.

Obsahuje velký přehledný displej 10,4″ v poměru 3:4 a tak zajišťuje skutečně velkou plochu pro umístění “tlačítek” pro vydání lístku. Jako jediná je homologována pro použití v IDP. Má plně integrovánu komunikaci s dispečinkem včetně dálkové aktualizace

Kompaktní varianta je vhodná tam, kde mechanická zástavba umístění pokladny umožňuje. Je možno ji doplnit o “šuplík na peníze”.

Technický popis pokladny

Při jeho návrhu jsme použili naše dlouholeté zkušenosti a nejnovější technologie v této oblasti. Tím jsme dosáhli nízkou cenu a vysokou technickou úroveň:

Obr. č.4: Princip palubního počítače s odbavením EPIS 5 FCC.

Obr. č.2: Princip kompaktního palubního počítače s odbavením EPIS 5 FCC.

  • Palubní počítač s odbavením založený na procesorech typu ARM s možností 1 – 4 jádrových procesorů typu Cortex-A9. Taktovací frekvence minimálně 1 GHz, až 4 GB pamětí typu DDR3, mikroSD disk nebo 8/32 SSD disk. Dvě nebo čtyři grafická rozhraní do rozlišení 1920 x 1080 bodů.
  • Vysokosvítivý LCD terminál řidiče o velikosti 10,4″ nebo LCD terminál řidiče o velikosti 10,1″ s kapacitní dotykovou plochou (možno ovládat i přes rukavice). Rozlišení je 800 x 600 bodů.
  • Termo tiskárna 3“ s dlouhou životností řezačky a tiskové hlavy (200 mil. tisků).
  • Čtečka bezkontaktních čipových karet MIFARE Classic 1K, 4K a MIFARE DESFire EV1 2K, 4K, 8K. Obsahuje řadič 4 kusů SAM modulů (podpora MIFARE SAM AV1 a AV2) každý s volitelným nezávislým napájením 1,8 V, 3V a 5V.
  • Čtečka bankovních karet
  • Nezávislá paměť pro zálohování dat o platebních transakcích a operacích s bezkontaktní kartou (integrována černá skříňka) již v základu. Každá transakce na pokladně je současně zapsána do záložní napěťově izolované paměti dat, která umožňuje servisně vyčtení dat i při poruše jednotky.
  • 3-4 násobný nezávislý digitální hlásič (do vozu, vně vozu a pro řidiče a pro cestujícího) založený na MPEG 3 standardu s dobou hlášení danou kapacitou SD karty či SSD disku (mnoho hodin).
  • Akustickou ústřednu s vstupy od mikrofonu, modulu GSM/GPRS/UMTS/LTE a zvukové karty PC a trojnásobného digitálního hlásiče. Akustická ústředna je doplněna zesilovači o trvalém výkonu 2x20W (špičkově 50W) a 2x10W. Reproduktor pro příposlech řidiče a pro cestujícího je integrován do základní jednotky.
  • Integrovaný citlivý GPS přijímač SirfStar IV (včetně antény) pro zjišťování polohy se schopností výpočtu predikce budoucího výskytu vozidla. Tento přijímač je i využit jako časový normál systému EPIS. Přesnost lokalizace vozidla až 2,5 m.
  • GSM/GPRS/UMTS/LTE modul pro komunikaci s dispečinkem a automatickou aktualizaci softwaru. Modemy o rychlosti UMTS (3G sítě) nebo LTE (4G sítě) jsou dodávány na vyžádání.
  • Integrovaný Wifi modul na 2,4 GHz s možností využití jako WiFi ve vozovnách – aktualizace dat či jako WiFi pro cestující (na vyžádání a dle konfigurace vozidla).
  • Zálohované napájení (platí pro EPIS 5FCC) – pro případ výpadku hlavního napájení +24V (například při startu vozidla) obsahuje záložní akumulátor schopný systém udržet bez nahodilého resetu OS po dobu minimálně 20 minut. Logika záložního napájení umožňuje uživateli definovat dobu výpadku napájení, po které se automaticky ukončí operační systém.
  • Rozhraní pro ovládání vnějších a vnitřních informačních LED panelů (tabel) pomocí ethernetu 100 Mbit/s, RS 485 nebo klasického rozhraní IBIS o rychlosti 1200 bit/s. Toto rozhraní má integrovánu schopnost nahrávání tabel BUSE rychlostí 9600 bit/s nebo 19200 bit/s.
  • Automatická aktualizace software – v nastavených časech nebo intervalech se jednotka vzbudí (s minimální spotřebou) a přes WiFi nebo GPRS/UMTS/LTE se doptá dispečinku na nové verze SW, které případně nahraje.
  • Zákaznický boční displej 4,3″ vysokosvítivý displej s možností zobrazení statického textu s uživatelsky volitelnými fonty a uživatelsky volitelným rozmístěním textových polí. Možnost zobrazení loga.

Konfigurace EPIS 5 FCS

Palubní počítač EPIS 5 FC bylo možno dodat v různých konfiguracích a tomu odpovídající cenou.

SPECIFIKACE JEDNOTKY STANDARD ROZŠÍŘENÁ PRO NÁROČNÉ
Výpočetní systém Procesor ARM – Cortex A9
Počet jader 1 x 1,0 GHz 2 x 1,0 GHz 4 x 1,2 GHz
L2 Cashe 512 KB 1 MB 1 MB
NAND Flash (pro OS) 512 MB 1 GB 1 GB
Paměť Technologie DDR3
Max. kapacita 1GB 2 GB až 4 GB
Uložiště Paměť mikro SD 4GB 8 GB SSD disk 32 GB
Grafika Max. rozlišení displeje 1080p
Grafické výstupy 2 4 4
API Open GL ES 1.1 and 2.0, Open VG 1.1, Windows Direct3D, Open CL EP
Audio Akustický hlásič 1 x 20 W 2 x 20 W 2 x 20 W
Reproduktory k řidiči k řidiči k řidiči, k cestujícímu
Mikrofon ANO – integrovaný k LCD řidiče (elektretový s kompresorem)
I/O USB 2 x USB2.0
Ostatní 4 x jednobitový vstup +24V
konektivita Wi-Fi IEEE 80.2.11b/g IEEE 80.2.11b/g i pro cestující
GSM/GPRS ANO GSM / GPRS / UMTS
Ethernet 10/100 Mbps
Sběrnice* IBIS | RS 232 | RS 485
Napájení Napájecí napětí 16-32V
Spotřeba** 0,9 A / 24 V (tiskárna až + 3,5 A, hlášení až + 6 A)
Záložní baterie 1,3 Ah 2,6 Ah
Ostatní HW výbava GPS SiRF STAR IV – přesnost 2,5 m
HW šifrování dat Bez SAM modulů Až 4 SAM moduly
Displej řidiče Uhlopříčka 10,4“ TFT-LCD čitelný na slunci
Rozlišení 800 x 600 bodů
Počet barev 16,7M – 8bit
Jas 450 Cd/m2 500 Cd/m2
Dotyková plocha Kapacitní, 3 mm silná, až 1360 bodů, 10 prstů současně
Životnost podsvitu 30 000 h (LED) 50 000 h (LED)
Displej cestujícího Uhlopříčka 4,3“ TFT-LCD čitelný na slunci (98,7 x 57,5 mm)
Rozlišení 480 x 272 bodů
Životnost 20 000 hodin
Počet barev 16,7M – 8bit
Jas 400 Cd/m2 450 Cd/m2
Termo tiskárna Rozlišení 203 dpi
Rychlost tisku 200 mm / s
Podpora tisku 2D kódy, čárové kódy
Šíře papíru 58 / 60 / 80 / 83 mm
Šíře tisku 54 / 56 / 72 / 80 mm
Životnost tiskové hlavy 150 km (200 mil. pulsů)
Životnost řezačky 1,5 mil. Řezů
Konstrukce Rozměry 265 x 290 x 204 mm (š x h x v)
provozní teplota -20°C do +60°C
chlazení Aktivní (řízeno teplotním čidlem za účelem prodloužení životnosti)
váha 7,5Kg (bez zásuvky na peníze)
provozní vlhkost 10% až 90%
materiál krytu kombinace plast / kov (RAL7035)

Volitelná rozšíření:

  • Komunikace s dispečinkem – GSM/GPRS/UMTS/LTE – rozšířením je navíc UMTS
  • Výkonnější výpočetní jednotka (až čtyřjádro) včetně SSD disku 8/32 GB
  • Čtečka bezkontaktních čipových karet (Mifare standard či Mifare Desfire)
  • SAM moduly (až 4 kusy)
  • IBIS, RS 485, CAN (lze zvolit)
  • Hlášení vně vozu,
  • Hlášení k řidiči (je automaticky součástí, pokud je zvolena komunikace s dispečinkem)
  • Hlášení k cestujícímu při vydávání jízdenek
  • Hlídání manipulace ze SIM kartou či SAM modulem
  • WiFi pro cestující do vozu (pouze s modemem UMTS)
  • Dálkový dohled nad daty pomocí komunikačních serverů

Specifická rozšíření:

  • Aplikace pro jednotlivé IDS
  • Práce ve více IDS systémech
  • Způsoby dálkové aktualizace dat

Mechanické provedení kompaktní a dělené varianty

Mechanické provedení – přístupy pro zákazníka:

  • snadno dostupná SIM karta pro GSM/GPRS/UMTS přenosy – elektronicky hlídané vyjmutí i při vypnutém počítači,
  • snadno dostupné 4 sloty pro SAM moduly (lze pod plombou) -  elektronicky hlídané vyjmutí i při vypnutém počítači,
  • centrální tepelná pojistka systému,
  • přístup k tiskárně je chráněn zámkem,
  • centrálně připojitelný konektor D-SUB a RJ45 (ethernet) s PoE
  • samostatně vyměnitelný akumulátor.

DĚLENÝ PALUBNÍ POČÍTAČ S ODBAVENÍM EPIS 4 FCS

Výroba palubního počítače i LCD terminálu byla zastavena

Obecné vlastnosti palubního počítače s odbavením EPIS 4FCS

Jednotka EPIS 4 FCS je založena na průmyslovém jednodeskovém PC, který splňuje:

  • teplotní požadavky na provoz ve vozidle (-20°C až +70°C) – pro vyšší záporné teploty to znamená, že se bude muset vůz po určitou dobu držet v RESETu, aby se vnitřní prostor zahřál „odpadním“ teplem,
  • výkonnostní požadavky – dáno použitým procesorem INTEL ATOM E 640 na taktovací frekvenci 1 GHz (má minimálně 10x vyšší výkon než běžně používané palubní počítače v ČR – např. PXA),
  • nízkou spotřebu energie, a proto nevyžaduje chlazení za pomoci ventilátoru,
  • velké kapacity pamětí – mikro SD FLASH 8 Gbajt a RAM DDR 1 Gbajt,
  • univerzální použití pro systémy s platbou u řidiče …

EPIS 4FC je palubní počítač navržený pro regionální veřejnou linkovou dopravu osob s tiskárnou s prodlouženou životností, čtečkou bezkontaktních karet, zálohováním napájení, vícenásobným digitálním hlásičem, GPS, GPRS nebo UMTS (3G) komunikací, WiFi, a další vlastnosti včetně nového SW “back office”. Je v provedení dělené koncepce – řídicí jednotka a terminál.

Řídicí jednotka palubního počítače EPIS 5 FCS.

Obr. č.7: Řídicí jednotka palubního počítače EPIS 4 FCS.

Parametry palubního počítače EPIS 4 FCS

  • Palubní počítač založený na standardu PC kompatibilní x86 INTEL ATOM E 640 pracující s taktovací frekvencí 1 000 MHz případně vyšší, velké kapacity pamětí – mikro SD FLASH 8 Gbajt a RAM DDR 1 Gbajt.
  • Termo tiskárna 3“ s dlouhou životností řezačky a tiskové hlavy.
  • Čtečka bezkontaktních čipových karet MIFARE Classic 1K, 4K a MIFARE DESFire EV1 2K, 4K, 8K. Obsahuje řadič 4 kusů SAM modulů (podpora MIFARE SAM AV1 a AV2) každý s volitelným nezávislým napájením 1,8 V, 3V a 5V.
  • Nezávislá paměť pro zálohování dat o platebních transakcích a operacích s bezkontaktní kartou. Umožňuje vyčtení dat i při poruše jednotky.
  • 3 násobný nezávislý digitální hlásič založený na MPEG 3 standardu s dobou hlášení několika hodin (do vozu, vně vozu a pro řidiče).
  • Akustickou ústřednu s vstupy od mikrofonu, modulu GSM/GPRS/UMTS a zvukové karty PC a trojnásobného digitálního hlásiče. Akustická ústředna je doplněna zesilovači o trvalém výkonu 2x20W (špičkově 50W) a 1x5W. Reproduktor pro příposlech řidiče je integrován do základní jednotky.
  • Integrovaný citlivý GPS přijímač SirfStar IV pro zjišťování polohy se schopností výpočtu predikce budoucího výskytu vozidla. Tento přijímač je i využit jako časový normál systému EPIS. Přesnost lokalizace vozidla až 2,5 m.
  • GSM/GPRS/UMTS modul pro komunikaci s dispečinkem a automatickou aktualizaci softwaru. UMTS (3G sítě) jsou dodávány na vyžádání.
  • Integrovaný Wifi modul na 2,4 GHz.
  • Zálohované napájení – pro případ výpadku hlavního napájení 24V (například při startu vozidla) obsahuje záložní akumulátor schopný systém udržet bez resetu OS po dobu minimálně 20 minut. Logika záložního napájení umožňuje uživateli definovat dobu výpadku napájení, po které se automaticky ukončí operační systém.
  • Rozhraní pro ovládání tabel: pomocí RS 485, ethernet 100 Mbit/s nebo klasické rozhraní IBIS o rychlosti 1200 bit/s. Toto rozhraní má integrovánu schopnost nahrávání tabel BUSE rychlostí 9600 bit/s nebo 19200 bit/s.
  • Automatická aktualizace software – v nastavených časech nebo intervalech se jednotka vzbudí (s minimální spotřebou) a přes WiFi nebo GPRS se doptá dispečingu na nové verze SW které případně nahraje.
  • Integrovaný citlivý GPS přijímač Sirfstar IV pro zjišťování polohy se schopností výpočtu predikce budoucího výskytu vozidla. Tento přijímač je i využit jako časový normál systému EPIS. Přesnost až 2,5 m.
  • Zákaznický boční displej s rozlišením 192×64 s možností zobrazení statického textu s uživatelsky volitelnými fonty a uživatelsky volitelným rozmístěním textových polí. Možnost zobrazení loga.
  • Směrovač pro Ethernetové rozhraní s vnitřní IP adresací ve vozidle – napojeni systému odbavovacího systému, CITY SCREEN (LCD displeje pro cestující), tachograf, apod. Řídící jednotka EPIS se tak chová jako firewall pro nežádoucí přístup do vozidla. Vnější a vnitřní komunikace má tak samostatnou síť Ethernet

LCD dotykový terminál EPT 4.08 FCS

Dotykový terminál řidiče má následující vlastnosti:

  • 8“ širokoúhlý vysoce svítivý LCD monitor pro teplotní rozsah -40°C až +85°C od firmy Hitachi s rozlišením 480×800 bodů (Formát WVGA 16:9) s IPS technologií (vynikající čitelnost).
  • Hloubka barev displeje je 6 bitů od každé barvy (262 tisíc odstínů barev) včetně řízení jasu displeje mezi zastávkami (nerušivý obraz).
  • Svítivost displeje – typicky 600 cd/m2 (vhodné pro provoz ve vozidlech).
  • Dotykovou plochu dle potřeb zákazníka – buď rezistivní s 5-ti vodičovým připojením s tvrdostí 3H nebo kapacitní (skleněnou) s tvrdostí 7H) – s definicí tlačítek dle potřeb.
  • Jednoduchou 6 tlačítkovou pomocnou membránovou podsvícenou fóliovou klávesnici.
  • Automatické či ruční řízení úrovně podsvitu displeje dle jasu okolí.
  • Spotřeba – max. 13W při plném podsvitu displeje.
  • Dlouhá životnost – 70 000 hodin (tj. redukce svítivosti displeje na 50% jasu při plném svitu).
  • Integrovaný mikrofon určený pro komunikaci s dispečinkem.
Velikost terminálu EPT 4.08.

Obr. č.8: Velikost terminálu EPT 4.08.

Vlastnosti LCD terminálu řidiče EPT 4.08
Rozměry (š × v × h) 228 × 134 × 50 mm
Certifikace EN50151, EN50155, ISO11451, ISO7637-2
Spotřeba elektrické energie 12 W (typická)
LCD displej WVGA – TFT (technologie IPS)
Velikost displeje 8″
Velikost aktivní plochy 174 × 104,4 mm
Rozlišení 800 x 480 pixelů
Video rozhraní LVDS
Počet barev 262 K (6-bit vstup)
Jas 600 Cd / m2
Kontrast 900:1
Životnost podsvícení 70 000 hodin (LED)
Provozní teplota od -20°C do +70°C

Terminál je napájen z jednotky EPC pomocí UTP kabelu a komunikuje s ní přes sběrnici RS 485.