Napájení komponentů vozidel

Napájecí a rozvodné prvky vozidel MHD

Integrované jednotky napájení

Pro vozidla MHD vyrábíme několik druhů rozvodných a napájecích jednotek. Slouží zejména k přizpůsobení napájecího rozvodu vozidla pro dnešní požadavky informačních systémů. Jedná se o:

  • Integrovaná jednotka napájení IJN 10N a IJN 12 - pro mnohonásobné napájení radiostanic (fónické či datové, datové na krátké vzdálenosti, GPS, apod.). Dnes je nahrazována jednotkou IJN 12 s výrazně vylepšenými vlastnostmi (elektronické pojistky na výstupech) a zvýšenou účinností zdroje.

Dříve vyráběné integrované jednotky napájení či reléové jednotky napájení (jsou uvedeny pro kompletnost):

  • Napájecí reléová jednotka NRJ-02 - nahrazuje použití jednotek IJN ve vozidlech tam, kde není třeba používat vestavěný zdroj radiostanic 13,8V.
  • Integrovaná jednotka napájení IJN 01 - pro napájení radiostanic 13,8V / 4,5A (dnes se nevyrábí – byla nahrazena IJN 11 a později dnes pouze IJN 12).

Měniče napájení radiostanic a klimatizací

Pro vozidla MHD vyrábíme několik druhů měničů napájení sloužících k přeměně napětí 24V na 12V v různím výkonovém provedení. Jedná se o:

  • Měnič napájení radiostanic MR 12/15 je určen pro velmi výkonné napájení do odběru až 10A. Měnič má vysokou účinnost, a proto nepotřebuje nucené větrání pro odvod tepla. Má masivní hliníkový chladič.
  • Měnič napájení jednotek klimatizace MK 12/10 je určen pro velmi výkonné trvalé napájení do odběru až 10A a špičkově mnohem více. Měnič nepotřebuje nucené větrání pro odvod tepla. Za tímto účelem má prodloužený chladič.

Dříve vyráběné jednotky měničů napájení radiostanic (jsou uvedeny pro kompletnost):

  • Zdroje pro radiostanice MR 01  - Určeny zejména pro napájení radiostanic. Jejich výstupní napětí je 13,8V / 3,5A (1 min.). Trvalý odběr max. 1,5A. Galvanicky oddělené dálkové zapnutí zdroje. Zdroj se nevyrábí a je nahrazen zdrojem MR 02
  • Zdroje pro radiostanice MR 02  - Má obdobné vlastnosti jako předchozí zdroj, ale má vyšší účinnost a je schopen poskytnout větší proud – 4,5A. Trvalý odběr max. 2A. Zdroj se nevyrábí a je nahrazen zdrojem MR12/10

Principy napájení TPoE

V roce 2001 zavedla firma Herman jako první v ČR tzv. integrovanou či inteligentní jednotku napájení IJN a to v rámci budování nového konceptu vozidel MHD v DPMB a.s. a později v DPO a.s. Tento princip se natolik osvědčil, že byl v různých podobách převzat do řešení informačních systémů např. firem BUSE, Konektel, a dalších. Od té doby uteklo 12 let a informační systémy vozidel se v mnohém změnili. Proto nyní přicházíme s novým námi definovaným konceptem nazvaným:

Cílené řízení napájení – Target Power over Ethenet (TPoE®)

Proč inovace řešení systému napájení vozidla:

  • Nové přenosové technologie založené na především na sběrnici Ethernet ve vozidle.
  • Tlak na cenu řešení a jednoduchost instalace ve vozidlech.
  • Velké proudy pro informační systémy – např. u KT-8 až 30A trvale a 40A špičkově.

Proč použít cílené řízení napájení:

Základní koncept TPoE nabízí mnoho možných způsobů uspořádání informačního a odbavovacího systému. Vše je založeno na pouze jedné větvi řízení napájení společné pro např. tabla a displeje, LCD monitory, odbavovací systém, hifi, a další, což výrazně snižuje náklady na řešení napájení vozidla a upraveném (lépe využitém) rozhraní konektoru RJ 45 a kabelu UTP či STP.

Princip zapojení cíleného řízení napájení TPoE.

Obr. č.1: Princip zapojení cíleného řízení napájení TPoE.