Úvod – historie 2011-2017
Vážení obchodní partneři,
jako každý jiný rok Vám chceme poděkovat za důvěru v naše řešení. Obchodně to byl relativně klidný rok daný přípravou nových projektů pro veřejnou dopravu. Toho jsme toho využili pro vývoj mnoha nových výrobků a systémů a k budování nových výrobních a vývojových prostor. Novinky (a nebylo jich málo) jsme prezentovali na výstavách IT-TRANS, InnoTrans a CzechBus, na sdruženích SDP a ČAOVD…. Věříme, že se v příštím roce 2017 opět budeme pravidelně setkávat a hledat nová řešení.All Pages
Přejeme Vám mnoho štěstí, zdraví a úspěchů v roce 2017.
Jako jiné roky jsme i letos vystavovali na veletrhu CZECHBUS 2016 a předvedli jsme zde mnoho novinek:
- Kamerový systém do vozidel veřejné dopravy
- Nové kombinované panely a to RGB a LED/LCD
- LED panel bílý s provedením blackface (první v ČR)
- Širokoúhlé LCD VCS 290 dle standardu IDS KODIS
- Reklamní LCD 21,5 s veřejnou wifi a dálkovou správou
- Digitální označník ELP 183 s roztečí 3,8 mm
- Barevný zastávkový LED panel
- Panel s elektronickým papírem
- A ostatní naše výrobky jako validátory EVK 50, palubní počítače EPIS (řada od 7“ do 10,4“), pokladnu, zastávkové LCD, a další….
Již po čtvrté jsme úspěšně vystavovali na mezinárodní výstavě dopravní techniky “InnoTrans 2016″ v Berlíně na stánku A2/111, kde jsme v silné mezinárodní konkurenci obstáli a předvedli novinky z naší letošní produkce jako jsou:
- nový typ LCD pro cestující VCS 290,
- nový typ zastávkového označníku ELP 183,
- zastávkový plně barevný panel ELP 368,
- kombinovaný vozidlový panel (barevné moduly kombinované s jednobarevnými),
- bílé vozidlové vnější panely.
- novou řadu kompaktních palubních počítačů EPIS 6,
- a další produkty a systémová řešení.
V roce 1994 začala firma Ing. Ivo Herman, CSc. vyvíjet své výrobky také pro veřejnou dopravu a to trojnásobný nezávislý digitální hlásič zastávek doplněný o hlasovou ústřednu, radiokomunikační adapter a radiomodem – EPIS 2.01. V roce 1996 uskutečnila své první významné dodávky nových typů hlásičů pro Dopravní podnik města Brna a.s. a později ve stejném roce i pro Dopravní podnik Ostrava, a.s. Letos je to tedy 20 let, kdy se firma aktivně podílí na dodávkách a technologickém rozvoji ve veřejné dopravě. Za tuto dobu se společnost stala významným inovátorem a systémovým integrátorem dopravních řešení. Firma přinesla na český trh řadu nových výrobků, které se staly standardy a součástí běžné výbavy vozidla u řady zákazníků.
V rámci 73. a 51. společného zasedání dopravně-provozních skupin v ČR a SR SDP, které se konalo 7-9. června 2016 v Brně, jsme v přidruženém programu prezentovali novinky i zajistili návštěvu provozovny firmy Ing. Ivo Herman, CSc. Zde účastníci zasedání shlédli výrobní prostory a nejnovější produkty firmy (barevný zastávkový panel, dva nové typy validátorů, novou generaci palubních počítačů, zastávkový elektronický papír, wifi do vozidel, apod…).
Při příležitosti 20 let sériové výroby pro veřejnou dopravu nabízíme následující výrobky za výhodné ceny:
Níže uvedené výrobky s cenami jsou určeny zejména pro veřejnou linkovou dopravu a platí při odběru 1 kusu sestavy na vozidlo. Na větší množství poskytneme množstevní slevyObjednací kód | Název produktu | CENA (bez DPH) |
72382.19x144YI_01 | Vnější čelní LED panel standard (plochá LED) – typ VLP 19 × 144, IBIS, žlutá LED | 19 900 Kč |
72382.19x112YI_01 | Vnější boční LED panel standard – typ VLP 19 × 112, IBIS, žlutá LED | 17 500 Kč |
72382.19x32YI_01 | Vnější zadní LED panel standard – typ VLP 19 × 32, IBIS, žlutá LED | 7 950 Kč |
72385.VCS185A-WE | VCS 185A-WE – čelní vozidlový LCD panel 18,5″ širokoúhlý jednostranný (ethernet) | 19 900 Kč |
72385.VCS185B-WE | VCS 185B-WE – vozidlový LCD panel 18,5″ širokoúhlý oboustranný (ethernet) | 24 900 Kč |
V rámci dalšího rozvoje inteligentních zastávek jsme vyvinuli barevný informační LED panel ELP 368. Použití více barev umožňuje cestujícím získat rychleji přehled o spojích a rychleji se orientovat ve vyhledání příslušného odjezdu (MHD, veřejná linková, vlaky, dálková doprava, apod.). A co je důležité, zastávkový panel má i příznivou cenu díky výraznému snížení cen RGB LED.
Panel jsme představili 26.4.2016 na setkání České asociace organizátorů veřejné dopravy, kde jsme byli přijati do této organizace jako “ostatní člen”.
V rámci dalšího rozvoje nabízených komplexních řešení jsme vyvinuli validátor bezkontaktních čipových (standard i desfire) či bankovních karet - typ EVK 5.0 - a tak doplnili portfolio pro odbavovací systémy pro městskou veřejnou dopravu a využili tak zkušeností z vývoje a výroby palubního počítače s odbavením EPIS 5FC. Nový validátor splňuje požadavky na obdobné systémy a je vybaven velmi výkonným procesorem ARM s OS Linux.
Mezi základní vlastnosti validátoru patří:
- vozidlové napájení s nízkou spotřebou 7W.
- displej o velikosti 5,7″ s odolnou dotykovou plochou.
- čtečka karet Mifare včetně desfire příp. bankovních karet.
- 4 sloty pro SAM moduly.
- černá skříňka dat o transakcích se zálohou výstupních dat po dobu minimálně 31 dnů
- dálková aktualizace SW
- možnost akustických hlášení
- snadná montáž ve vozidle
Další podrobnosti k validátoru a k řešení odbavení ve vozidlech MHD naleznete zde.
V rámci plnění projektu “IPRM DOPRAVA II. – informační systém veřejné dopravy” jsme ve spolupráci s firmou AŽD Praha dodali komplexní informační systém pro dopravní podniky, tj. výbavu tramvají, vozoven, dispečinku a inteligentních zastávek včetně označníků:
- 47 sestav palubních počítačů EPIS 4.0B1 se sledováním polohy a komunikujících s dispečinkem radiovou sítí firmy RADOM určených pro tramvajový provoz.
- Vnější tabla s novou generací LED, např. VLP 20Dx128GI (viz. info z veletrhu CZECHBUS 2015).
- Kombinovaná boční tabla (vnější LED/vnitřní širokoúhlé LCD) nový typ VCSP 20Dx128GIE/37 s vysoce svítivým 37″ LCD s rozlišením 1920×540 bodů.
- Dispečerský řídicí systém SPRINTER 2015.
- 25 inteligentních zastávkových označníků včetně LED panelů s 5 (ELP 135) a 9 řádky (ELP 139),
- Nosné konstrukce označníků s prosvětlených označení zastávek, označení linek a vitrín s jízdními řády v provedení kartáčovaná nerez.
- Informační kiosek s 17″ dotykovou plochou – typ K717
- Velkoplošný panel o velikosti 18 textových řádků a 280 LED sloupců (největší, jaký jsme zatím vyráběli) – typ ELP 696 realizovaný technologií skládaných panelů.
Projekt se vyznačoval tím, že dodané komponenty musely být nově vyvinuty (zejména prvky informačního systému zastávek). Dále zde došlo k propojení našich palubních počítačů EPIS s pokladnami od firmy Mikroelektronika, kde palubní počítač zadává do pokladny údaje o lince.
Vážení obchodní partneři,
děkujeme Vám za přízeň a zájem o naše výrobky a řešení v roce 2015 a těšíme se, že tato bude pokračovat i v letech následujících. Díky Vám se nám podařilo dosáhnout mimořádných výsledků a připravit mnohá nová řešení pro veřejnou dopravu.
Přejeme Vám mnoho štěstí, zdraví a úspěchů v roce 2016.
Ve dnech 24.11 až 26.11.2015 jsme na odborné výstavě Czechbus 2015 v Praze poprvé prezentovali:
- Zastávkové skládané informační panely ELP 683 včetně převodníku textu na hlas (TEXT-TO-SPEECH)
- Jednoduchý zastávkový panel – ELP 203.
- Funkci odbavení bankovní platební kartou na EPIS 5FCx homologovaného na Plzeňskou kartu.
- Vozidlové LED panely VLP řady D s poloviční spotřebou.
- Systém sledování obsazenosti vozidla – systém APC.
- Dispečerské řešení – SPRINTER 2015 IDS.
Ve dnech 17.11 až 19.11.2015 jsme vystavovali náš systém odbavení pomocí palubního počítače Epis 5FC na mezinárodním veletrhu “CARTES” v Paříži na stánku firmy MONET+. Hlavním cílem bylo prezentovat moderní systém odbavení ve vozidle veřejné dopravy s podporou plateb pomocí bankovních karet s napojením na demonstrační clearing partnerské organizace Monet+. Čtečka platebních karet je integrována do pokladny (odbavovacího systému).
Pokud máte zájem o prohlídku této technologie, rádi Vás přivítáme na našem stánku na výstavě CzechBus v Praze.
Uvádíme na trh novou generaci vnějších vozidlových LED panelů VLP xx řady D s vyšším kontrastem (neobsahují žádné bílé plochy), poloviční spotřebou při stejné svítivosti a většími úhly pozorování oproti dnes dodávaných panelů. Nové LED panely při nezměněné ceně u zelených LED (lze i jiné barvy) používajících nové typy velmi kvalitních LED diod (je vidět, že tato technologie se dále prudce rozvíjí). Budou poprvé představeny na veletrhu dopravní techniky CZECHBUS 2015 v Praze, kde Vám je rádi představíme.
Účastnili jsme se vypracování studie “Preference vozidel MHD v podmínkách města Žilina” pro společnost ALAM, s.r.o. Řídicí jednotkou preference ve vozidle MHD byl námi sériově vyráběný palubní počítač EPIS 4.0B, radiostanice TAIT a pro křižovatky pak komunikační jednotka RMU 10. Data pro preferenci byly vytvářeny v programu EPCOMP a v novém SW CRUX pro řešení komunikačních bodů pro křižovatky. O úspěšné prezentaci, která výrazně zlepšila průjezdnost vozidel MHD svědčí i odkazy, jak v celostátní Slovenské TV (minuta 39:18), tak i na stránkách DPMŽ, města Žiliny či internetových novin DNES.
V rámci řešení projektu “Palubní systém MHD” v DPO a.s. jsme během 12 hodin přepnuly radiovou síť FD NET na nový způsob komunikace, který zajistí 3x rychlejší obvolávání vozidel a přenese 9x více dat než doposud. Základní obvolávací cyklus činí 20 sekund nebo 10 sekund dle počtu vozidel. Nová radiová síť umožňuje předávat plná data o poloze vozidel i při hlášení dispečera a zasílat data na preferenci vozidel MHD na křižovatkách.
V souvislosti s tím došlo naráz k výměně téměř všech dodaných SW pro funkci informačního systému dopravního podniku – dispečerský řídicí SW SPRINTER, FW centrální radiové ústředny, FW jednotlivých radiových základen, SW řídicích počítačů na vozovnách a ve všech vozidlech (více jak 600) SW palubních počítačů EPIS 4.0B a konfigurací radiostanic TAIT. Nové byly i všechny komunikační protokoly spojené s řízením radiové sítě, tj. došlo k naprosté změně všech vazeb v systému, které nebylo možno vyzkoušet jinak než při ostrém provozu.
Na konci července jsme pro nově vybudovaný terminál Hulváky v Ostravě dodali zastávkové panely. Součástí realizace byl jeden příchozí velkoplošný 15-ti řádkový panel ELP 602 a dva menší odjezdové 6-ti řádkové panely ELP 332, včetně jejich napojení na řídící dispečink ODIS, s. r. o. na Svinovských mostech.
Velký příchozí panel je umístěn na rozcestí mezi několika zastávkami. Slouží zároveň jako navigační prvek pro cestující, kde pomocí šipky na konci řádku zobrazuje, ze kterého stanoviště daný spoj odjíždí.
Pro realizaci byla zvolena vysoce svítívá LED technologie s roztečí 5 mm. Umožňují zobrazit až 36 znaků v jednom řádku u velkého panelu resp. 33 znaků v případě malého panelu. Panely obsahují i integrovaný přijímač nevidomých Epnev 1.13
Nově připravujeme možnost zobrazení prostoru dveří na LCD terminálu řidiče palubního počítače EPIS 4.0x. Obraz ve dveřích snímají stereokamerové senzory pro počítání cestujících UCP-01. Řidič tak může sledovat dění v prostoru dveří v době jejich otevření. Tím získá přehled, kdy může dveře bezpečně zavřít. Systém APC tak nejen sleduje počet cestujících ve vozidle, ale zvyšuje i bezpečnost provozu.
Novinkou je i možnost dálkové výměny programu senzorové jednotky UCP 01 pomocí vzdáleného servisu vozidla a možnost jeho přímého nastavení pomocí palubního počítače EPIS bez nutnosti použít notebook.
Podařilo se nám tak sjednotit systém zpracování dat:
- pro palubní počítače, dispečink a sledování obsazenosti vozidla – vše zajišťuje přípravný program EPCOMP II,
- vznik dat v palubním počítači EPIS ve formě záznamů z provozu (logů) a to i z hlediska počítání cestujících,
- program pro zpracování dat ze systému APC – program ADA
- SW pro dálkový dohled systému – dispečerský řídicí program SPRINTER a dohled nad vozovnami RADON.
Ve dnech 13.5 až 15.5.2015 jsme vystavovali naše produkty a technologická řešení na mezinárodní výstavě „Elektrotrans“ v Moskvě ve společném stánku s našim obchodním zastoupením firmou Techniserv. Na stánku jsme prezentovali naše významná technická řešení:
- palubní počítače EPIS 4.08B včetně nového řídicího SW,
- dotykový LCD terminál EPT 4.08B,
- jednotku počítání cestujících UCP 01,
- novou řadu ethernetovských přepínačů ECU
- Dispečerský řídicí systém SPRINTER v různých variantách pro městskou dopravu, regionální dopravu a při řízení zastávkových panelů.
Novinkou byl nový typ digitálního LCD označníku ELP 819W, který je možno vestavět do různých mechanických konstrukcí, a který obsahuje průmyslové PC, UMTS modem a LCD o velikosti 19″ vhodné i pro slunečné prostředí.
V 21.4 a 22.4.2015 jsme již potřetí vystavovali naše produkty a technologická řešení na III. ročníku mezinárodní konferenci “Chytrá a zdravá městská veřejná doprava” v Plzni pořádané PMDP a.s. ve společném stánku s firmou GES a.s. (v roce 2008-2010 jsme společně realizovali projekt “Dynamický dispečink” pro PMDP a.s.). Na stánku jsme poprvé prezentovali, tentokrát již sériově vyráběné:
- palubní počítače EPIS 4.08B včetně nového řídicího SW,
- dotykový LCD terminál EPT 4.08B,
- jednotku počítání cestujících UCP 01,
- novou řadu ethernetovských přepínačů ECU.
Prototypovou novinkou byl nový typ digitálního LCD označníku ELP 819W, který je možno vestavět do různých mechanických konstrukcí, a který obsahuje průmyslové PC, UMTS modem a LCD o velikosti 19″ vhodné i pro slunečné prostředí.
I když došlo za poslední půl rok ke změně kurzu US dolaru vůči české koruně o 25%, což značně zvýšilo vstupní náklady (většina komponentů je z dolarové oblasti), rozhodli jsme se, že udržíme dlouhodobé prodejní ceny LCD na stejné úrovni a v tomto případě je nebudeme přenášet na naše zákazníky. I přes nepříznivou situaci dále připravujeme nová řešení a inovace. Jedním z nich je další rozvoj zákaznicky orientovaných obrazovek a řešení – např. pro IDS JMK. V rámci zdokonalení chování vozidlových LCD pro cestující připravujeme nové typy zapojení LCD ve vozidlech a to provedení “master” a “slave”, kdy jedno LCD ve vozidle je řídicí a další jsou podřízená, a to i pro LCD s vysokým rozlišením.
V současné době máme ve výrobě (více jak 700 kusů) již nový typ palubního systému EPIS 4.08B s mnoha vylepšeními oproti předešlým verzím:
- nový typ LCD terminálu EPT 4.08B s kapacitní dotykovou obrazovkou a tvrdostí čelního skla H=7 včetně čtečky bezkontaktních čipových karet a s možností použití SAM modulu,
- nové provedení integrované jednotky napájení s výrazně vyšším výpočetním výkonem a integrovaným měničem napájení pro vozidlové radiostanice.
- nové způsoby ovládání palubního počítače EPIS 4.0B a vozidlového LCD pro cestující ve funkci dynamických vozidlových označníků.
Ve dnech 19.11 až 21.11.2014 jsme vystavovali na odborné výstavě Czechbus 2014 v Praze Holešovicích na stánku LK-60. Na tomto veletrhu jsme nově prezentovali:
- nové typy zastávkových informačních panelů ELP 350 pro DP Bratislava a pro DP města Brna – ELP 150,
- nové provedení EPIS 5FCx odbavovací jednotky cestujících včetně zapojení vozidla pro veřejnou linkovou dopravu s homologací na Plzeňskou kartu s na dispečink IDP,
- nové způsoby ovládání palubního počítače EPIS 4.0A a vozidlového LCD pro cestující ve funkci dynamických vozidlových označníků,
- nový kompaktní palubní počítač s SW aplikací modulu sledování polohy MSP 5.0
Za necelé dva měsíce jsme vyvinuly, vyrobili a instalovali nový typ oboustranných zastávkových informačních panelů ELP 350 řízených pomocí radiové sítě Tetra dle požadavků Dopravního podniku Bratislava . Jednalo se o dodávku 10 kusů oboustranných grafických informačních LED panelů včetně nosných sloupů a jejich instalace na zastávky rekonstruované tramvajové trati Dúbravka. Rozteč mezi vysoce svítivými žlutými LED diodami je 6 mm, plocha je 48 x 192 bodů, provedení kapotáže je v černé barvě. Panel je vybaven povelovým přijímačem pro nevidomé.
Instalovali jsme a zprovoznili nový typ panelu oboustranného grafického 6-řádkového zastávkového panelu ELP 330 v rámci pražské integrované dopravy (PID). Panel si sám zobrazované údaje aktualizuje v reálném čase prostřednictvím aplikace MPV NET a pracuje jako první pod touto aplikací v novém typu režimu ovládání v rámci ROPID. Panel umožňuje zobrazit dolní řádek s běžící informací, obsahuje samostatné pole s datem a časem. Rozteč mezi vysoce svítivými LED diodami je 5 mm, plocha je 60 x 280 bodů, barva žlutá.
Ve dnech 23.9. – 26.9. 2014 jsme úspěšně vystavovali na mezinárodním veletrhu dopravní techniky v Berlíně – InnoTrans 2014 – v hale 7.1. stánek 226. Předvedli jsme zde novinky jako je kompletní výbava vozidla pro veřejnou linkovou dopravu dle standardu IDP (integrované dopravy Plzeňska), tj. palubní počítač s odbavením EPIS 5FCC, kompletní sestava LED panelů řady VLP 24 a LCD pro cestující VCS 185. Dalším naprosto novým exponátem byl kompaktní palubní počítač MSP 5.0 (modul sledování polohy nové generace), který je možno použít nejen ke sledování polohy vozidel a komunikaci s dispečinkem, ale i jako nový typ palubního počítače pro veřejnou dopravu a nejen tam. Mezi další exponáty patřila sestava palubního počítače pro MHD – EPIS 4.0A v provedení roku 2014 a nejnovější verze SW SPRINTER 2014 pro dopravní podniky. V expozici jsme dále předvedli též nový typ zastávkového digitálního označníku ELP 150. Veletrhu jsme již účastnili potřetí (2010 a 2012).
Zahájili jsme realizaci největšího projektu v ČR v dopravních informačních systémech za posledních 10 let a to pro Dopravní podnik Ostrava a.s.. V rámci řešení projektu je dodávka a instalace 624 kusů palubních počítačů EPIS 4.0B, výbava komunikačního systému 6 vozoven, nový dispečink včetně nejnovější verze SW SPRINTER 2014 a nejnovější verze radiové sítě EPIS FD-NET obsluhující nejméně 25 radiových kanálů celkem na 3 radiových základnách a to včetně roomingu. Součástí je i vybavení školícího střediska řidičů se simulátorem vozidel a dispečinku. Vybraná vozidla budou vybavena systémy na počítání cestujících. Projekt realizujeme se společností Master IT a.s.
Testujeme prototyp modulu sledování polohy – typ MSP 5.0 – pro IDS JmK, u něhož by sériová výroba měla být zahájena počátkem září 2014. Jedná se v podstatě o palubní počítač s výkonným ARM procesorem (1 GHz až 4 jádra, mikro SD 8 GBajt/RAM 1 GBajt), s GSM modulem pro 3G/UMTS/GSM sítě, s GPS modulem s přesností 2,5 m včetně řídicích sběrnic Ethernet, IBIS (provedení MASTER i SLAVE) či RS 485. Samozřejmostí je i 3 kanálový nezávislý hlásič zastávek, jednobitové vstupy/výstupy. MSP 5.0 umožňuje řídit i LCD pro cestující ve vozidlech včetně dopravních informací a reklamy a obstará i WiFi pro cestující, a to vše za pomoci jedné SIM karty. Koncept vychází z odbavovací jednotky pro veřejnou linkovou dopravu EPIS 5 FC.
Realizovali jsme nový typ kombinovaných textových informačních odjezdových panelů – typ ELP 450 – pro nově otevřené autobusové a vlakové nádraží v Náchodě (4. 7. 2014). Panel využívá dvoubarevné LED diody (červená, žlutá) v informačním poli pro autobusovou dopravu. Barva textového řádku je řízena v závislosti na typ spoje – tj. současně je možné na jednom řádku zobrazit červenou barvou přijíždějící linkový autobusový spoj a pod ním žlutou barvou spoj MHD. Tyto řádky pak dle doby odjezdu rolují směrem nahoru. Jako doplněk je na panelu vytvořen dvouřádek z bílých diod, který slouží k zobrazení vlakových linek na přilehlém vlakovém nádraží. Panel je doplněn vkusnou stříškou, která panely ochrání před intenzivním deštěm. Jedná se spíše o architektonický doplněk, neboť jsou panely samy o sobě odolné proti nepřízni počasí.
Připravili jsme variantu palubního počítače EPIS 5 FCC s oddělenou terminálovou jednotkou. Nově tak bude možné umístit terminál obsluhy i na místa, kde bylo složité řešit zároveň umístnění odbavení. Všechny stávající funkce jednotky přitom zůstávají zachovány (palubní počítač, digitální hlásič, jednotka odbavení..). Varianta je nyní v prototypové výrobě a její sériové nasazení plánujeme na říjen 2014.
Palubní počítač s odbavením EPIS 5 FCC je již od počátku května ve zkušebním provozu v rámci odbavení cestujících na linkách IDP (Integrovaná doprava Plzeňska). V pátek 23. 5. 2014 byla provedena plná certifikace i pro prodlužování kupónů na Plzeňské kartě a ve zúčtovacím centru. V současnosti probíhá dokončení programování a testů na komunikaci s nově budovaným dispečinkem IDP. V rámci zapojení palubního počítače EPIS 5 FCC vzniklo i nové pojetí zapojení vozidla veřejné dopravy osob, které plně respektuje požadavky organizátora veřejné dopravy. Více v tiskové zprávě …..
Dokončili jsme vývoj prototypu nového malého zastávkového panelu ELP 150 . Tyto panely mají velmi jemnou matici LED s roztečí vysoce svítivých diod pouhé 4,2 mm (novinka pro ČR). Samotný panel je vybaven novým typem vestavěného povelového přijímače nevidomých se zvýšenou odolností proti rušení, kamerou s přísvitem a GSM/GPRS/UMTS modulem pro komunikaci s dispečinkem a měřením venkovní teploty. Panel také umožňuje využít poslední textový řádek pro online zobrazení hlášení s dispečinku či pracovat jako grafická plocha.
Připravujeme nový koncept ovládání palubního počítače s odbavením EPIS 5 FCC. Nový SW výrazně zjednodušuje způsob ovládání pro řidiče (intuitivní ovládání) a zajišťuje mnohem vyšší spolehlivost transakcí o platbách.
Na úvodní obrazovce může řidič přímo zvolit linku, turnus, jízdní řády, odbavení, práci s bezkontaktní čipovou kartou, uzavřít a otevřít odpočty, provést nastavení systému, odhlásit se a další volby. Boční pravá lišta umožňuje rychlé přepínání mezi obrazovkami. Dolní řádky vyjadřují stav vozidla a palubního počítače s odbavením (informační systémy, komunikace s dispečinkem, GPS, odbavení).
Na setkání Sdružení dopravních podniků ČR a SR konaném v Košicích dne 7.11.2013 a na specializovaném veletrhu Czechbus v Praze konaném 14.11. – 16.11.2013, jsme prezentovali nový informační a odbavovací systém vozidel veřejné dopravy osob. Hlavními vystavovanými komponenty byly:
- EPIS 5 FCC – nový palubní počítač s odbavením – kompaktní varianta pokladny do vozidel s funkcí palubního počítače, tiskárny lístků, čtečky bezkontaktních karet, komunikací s dispečinkem, sledováním, apod..
- vozidlové LED panely s dynamickými fonty a s automatickým formátováním textů,
- nový typ rozvodů ve vozidlech založený jen na sběrnici ethernet – PoE a TPoE (vnější a vnitřní LED panely, vnitřní LCD panely, povelový přijímač EPNEV 3.18) a řízený palubními počítači EPIS 4.0 a EPIS 5 FCC.
- novou řadu povelových přijímačů (např. EPNEV 3.18 pro rozhraní Ethernet – první v ČR), odolných proti rušení na blízkých kmitočtech a majících dvojí směšování.
Spolu s předvedením vozidlového informačního systému jsme předvedli také zastávkový panel s veřejnou WiFi a informačním kioskem (Ipoint).
- Prezentace na CZECHBUS 2013 – Praha
- Prezentace na setkání Sdružení dopravních podniků ČR a SR – Košice
Dokončili jsme vývoj hardware pro nový odbavovací systém cestujících EPIS 5FCC a zahájili výrobu nulté ověřovací série (zveřejněné foto je prototyp vyrobený na 3D tiskárně). První kus z této série odbavovacího systému bude představen na veletrhu Czechbus 2013 v Praze. V současné době pracujeme na ovládacích SW pro různé IDS systémy, z nichž některé by měly být připraveny ke zkouškám do prosince 2013.
Jako první v ČR jsme uvedli na trh vnější vozidlové LED panely VLP 24 s tzv. dynamickými fonty. Do panelů je možno přímo zasílat texty – názvy zastávek dle definice z CIS (Centrální informační systém) a panel sám optimalizuje velikost textu a počet řádků. V přiložené demonstrační ukázce je vidět, jak panel postupně v několika krocích provádí analýzu přijatého textu a provádí optimalizaci velikosti fontu a počtu řádků (výpočty jsou záměrně zpomaleny). Není nutno proto připravovat speciální databáze do vozidlových panelů a tyto složitě udržovat. V praxi toto proběhne během několika mikrosekund a na panelu je vidět jen výsledek. Toto je umožněno výkonnou řídicí jednotkou v panelu (téměř 1 miliardu operací za sekundu, 8 Mbajtů Flash a 2 Mbajty RAM a to vše za konkurenční ceny).
Připravili jsme do výroby novou sérii vozidlových LED panelů řady VLP 19 se stejným počtem led jako u jiných výrobců, ale vyznačujících se velmi nízkými cenami, nízkopříkonovým řešením a velmi kvalitními LED diodami (životnost minimálně 10 let). Právě díky snížením počtu LED diod s roztečí 10 mm mezi nimi lze dosáhnout velmi nízké ceny panelů, a proto hovoříme o tzv. ekonomickém řešení. Níže uvedené výrobky s cenami jsou určeny zejména pro veřejnou linkovou dopravu a platí při odběru 5 kusů sestav.
Objednací kód | Název produktu | CENA (bez DPH) |
72382.19x144GI_01 | Vnější LED panel: čelní – typ VLP 19 × 144, IBIS, zelená LED | 20 900 Kč |
72382.19x112GI_01 | Vnější LED panel: boční – typ VLP 19 × 112, IBIS, zelená LED | 17 900 Kč |
72382.19x325GI_01 | Vnější LED panel: zadní – typ VLP 19 × 32, IBIS, zelená LED | 8 500 Kč |
Naše firma se podílela na realizaci projektu DPMB a.s. tzv. “pivní tramvaje”. Do této speciální tramvaje jsme dodávali vnitřní audio/video systém. Ten se skládá z upraveného řídicího palubního počítače EPIS 4.0A, ze tří LCD displejů pro cestující – VCS 185A, z ethernetovského přepínače ECU-8P a dalších instalačních komponentů. Pro tento systém jsme vyvinuli nový ovládací program jak pro palubní počítač – aplikace pro řízení audiovizuálních programů, tak pro LCD displeje pro cestující. Systém multimediálního přehrávače je zvláštní novým způsobem synchronizace přehrávání filmů v jednotlivých LCD displejích. …Více
Jelikož jsme často dotazování, zda je vhodnější použít pro venkovní informační panely technologii zobrazení pomocí LED nebo LCD displeje, připravili jsme pro Vás porovnání vlastností těchto technologií. …Více
Pro urychlení komunikace se zákazníky jsme se rozhodli, že postupně budeme zveřejňovat ty ceny našich výrobků a zboží, které nejsou vázány na projekty či jiná zákaznická řešení. Věříme, že si to můžeme dovolit, protože jsme do vývoje nových řešení vložili značné prostředky.
Níže uvedené výrobky s cenami jsou určeny zejména pro veřejnou linkovou dopravu a platí při odběru 10 kusů sestav. Ceny se dále mohou lišit dle požadovaných úprav.
Objednací kód | Název produktu | CENA (bez DPH) |
72128.5FCC | EPIS 5 FCC základní varianta – výbava ARM, 1GB RAM, 2GB SD karta, GPRS | 34 950 Kč |
72382.24x200YI_01 | VLP 24x200YI_01 – vozidlový vnější LED panel žlutý bez čočky, IBIS – přední | 22 950 Kč |
72382.24x160YI_01 | VLP 24x160YI_01 – vozidlový vnější LED panel žlutý bez čočky, IBIS – boční | 19 950 Kč |
72382.24x40YI_01 | VLP 24x40YI_01 – vozidlový vnější LED panel žlutý bez čočky, IBIS – zadní | 10 950 kč |
72381.VLP20x120RI-02B | VLP 20x120RI_02B – vozidlový dvojřádkový LED panel červený, IBIS – vnitřní 5,0 mm | 15 900 Kč |
72381.VLP10x120RI-12B | VLP 10x120RI-12B – vozidlový jednořádkový LED panel červený, IBIS – vnitřní 6,2 mm | 10 900 Kč |
7121.EPNEV304I.K | EPNEV 3.04I – sestava povelového přijímače včetně kabelu 1m a antény 1,8m | 3 900 Kč |
72385.VCS185A-WE | VCS 185A-WE – čelní vozidlový LCD panel 18,5″ W jednostranný (ethernet) | 19 900 Kč |
72385.VCS185B-WE | VCS 185B-WE – čelní vozidlový LCD panel 18,5″ W oboustranný (ethernet) | 24 900 Kč |
Připravujeme nový typ palubního počítače EPIS 5FCC s odbavením - kompaktní variantu se zvláště velkým displejem 10,4″ pro snadné ovládání řidičem při vydávání jízdenek. Dále obsahuje tiskárnu s prodlouženou životností, čtečku BČK, GPS s přesností 2,5m, komunikace GSM/GPRS/UMTS, WiFi, 3x digitální hlásič, 4x SAM modul, až 32 GB SSD, barevný LCD pro zákazníky, 40W zesilovače, Ethernet, USB, vícejádrový počítač a další technické vymoženosti a to vše za velmi přijatelnou cenu. K dodání bude od listopadu/prosince 2013 s homologací pro vybrané IDS spolu s novým “Back Office”.
Vystavovali jsme 9.-10.4.2013 náš nejnovější komplexní informační systém pro dopravní podniky (vozidlo, dispečink, zastávkové panely, apod.) v Plzni při příležitosti 2. ročníku mezinárodní konference “Chytrá a zdravá městská veřejná doprava” jako partner konference. Současně jsme uveřejnili ve sborníku konference příspěvek na téma “Dopravní informační systém pro MHD”. Prezentace i článek je na stránce “ke stažení”.
Zahájili jsme sériovou výrobu vozidlového širokoúhlého nízkopříkonového LCD displeje VCS 185E – 24V/0,9A, tj 22W v úzkém profilu. Panel lze ovládat po všech typech sběrnic (Ethernet, LCD či IBIS), ale preferujeme Ethernet, kde je možno provádět přímo dálkovou aktualizaci dat. Tam kde jsou jiné typy sběrnic, lze velmi snadno přehrát obsah panelu pomocí USB Flash.
Další novinkou jsou zastávkové informační kiosky přímo napojené na zastávkové panely. Výhoda tohoto řešení je, že mohou být použity kdekoliv a to i s různými typy panelů. Tyto panely umí zobrazit odjezdy ze zadaných sloupků ve zvolenou dobu, ukáží mapa linek IDS dle oblastí, umí vyhledávat spojení a jsou připojeny na veřejný internet. I když tento princip jsme navrhli již v roce 2006, podařilo se nám ho zrealizovat až nyní.
Zrealizovali jsme informační systém pro cestující v nově zrekonstruovaném dopravním terminálu Ostrava – Svinovské mosty . Informační systém terminálu na Svinovských mostech obsahuje 6 malých zastávkových dvojitých LCD panelů s hodinami, jeden dvojitý informační o velikosti 42″ s hodinami, 8 velkých LCD o velikosti 55″,systém sběru informací z indukčních smyček a využití těchto informací pro řízení informačního systému, nově vyvinutý zastávkový hodinový systém řízený pomocí GPS a taktéž inovovaný systém OAS.
Zrealizovali jsme informační systém pro cestující v nově otevíraném dopravním terminálu Cheb a v Novém Městě na Moravě. Informační systém terminálu v Chebu obsahuje 10 malých textových elektronických informačních panelů pro nástupiště bílé barvy (regionální doprava), 6 panelů barvy červené (MHD) a 4 velké osmiřádkové jedno i oboustranné textové přehledové panely. Na následujícím obrázku je pohled na 4 nástupiště regionální dopravy s rozsvícenými panely.
Vyrobili jsme 51 elektronických informačních panelů pro IDS JMK a dalších 80 renovovali. Na obrázku je jejich instalace v Brně na Hlavním nádraží. Panely jsou rozmístěny po celé Jižní Moravě.
Elektronické informační panely (ELP) se vyznačují:
- Připojením pomocí sítí 3G (UMTS). To zajistí současnou komunikaci cestujících na internet a komunikaci panelu s dispečinkem IDS.
- Vestavným řídicím počítačem PC. Ten zajišťuje práci v on-line i off-line režimu.
- Nízkopříkonovým LED displejem o velikosti 50 x 160 s opakovací frekvencí 300Hz. Aktuální spotřeba panelu na fotce včetně řízení je cca 40W.
- Veřejnou WiFi sítí pro cestující. Cestující se tak muže připojit pomocí telefonního přístroje k panelu a získat informace z internetu, o které má zájem.
- Možností připojení tzv. i-pointu, tj. informačního LCD displeje pro cestující (informační kiosek pro www stránky IDS JMK a ostatní aplikace).
- Širokoúhlou kamerou s pozorovacím úhlem 120 stupňů a velmi výkonným přísvitem do 30 m a infračervenou clonou. Dispečer IDS tak může sledovat dění na zastávkách a bezprostředně rozhodovat.
- Integrovaným povelovým přijímačem signalizace od nevidomých s digitálním hlásičem obsahu zobrazovaného textu a to s rychlým vyhledáváním požadovaného řádku.
- Schopností měření a zobrazování okolní teploty panelu a mnoho dalších vylepšení.
Ve dnech 18.9. – 21.9. 2012 jsme vystavovali na mezinárodní výstavě dopravních technologií INNOTRANS 2012 v Berlíně a předvedli zde naše novinky:
- Palubní počítač EPIS 4.0A pro systémy MHD.
- Palubní počítač EPIS 5 FC pro veřejnou linkovou dopravu s tiskárnu s dlouhou dobou života, čtečkou bezkontaktních čipových karet, zálohováním, digitálním hlásičem, GPS, GPRS či UMTS komunikací, s WiFi, a dalšími funkcemi včetně nového „backoffice“.
- Inteligentní zastávkové LED a LCD panely s pomocným LCD terminálem pro cestující a hot-spoty včetně přímé komunikace vozidlo-zastávka.
- Řešení dispečerských informačních systémů dopravních podniků včetně II. generace kombinovaných privátních radiových sítí hlas/data.
- Automatické bezkontaktní stavění tramvajových a trolejbusových výhybek.
- Řešení preference vozidel MHD na křižovatkách.
Uvedli jsme do provozu 12 zastávkových LED panelů nové mechanické konstrukce ve městě Plzni. Tímto projektem se nám podařilo doplnit náš dispečerský systém SPRINTER o ovládání LED či LCD panelů a propojit tak sběr dat z vozidla -> dispečerské řízení -> vizuální informování cestujících na zastávkách. Oproti běžnému řízení panelů pomocí GPRS je zde komunikace prováděna standardní radiovou sítí DP. Jako novinka je použita přímá komunikace vozidla s inteligentním zastávkovým LED panelem (vozidla se přihlašují při otevření dveří a odhlašují se při uzavření dveří). Tato výstavba byla pokračováním projektu “Dynamický dispečink” (tj. dodávka výbavy 350 vozidlových systémů, dispečerského a vozovenského SW SPRINTER 2011, preference vozidel MHD na křižovatkách, automatické stavění trolejbusových a tramvajových výhybek).
V rámci projektu “Preference a plošná koordinace MHD ve Zlíně a Odbavovací, řídící a informační systém MHD“ jsme spolu s firmou CROSS Zlín a.s. zrealizovali nový informační systém v Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice, s.r.o. založený na novém typu palubního počítače EPIS 4.0A doplněného dotykovým 8″ LCD terminálem řidiče s technologií IPS. Palubní počítač má integrován nový typ radiokomunikačního adapteru s minimální rychlostí datové radiové komunikace 2,4 kbit/s a integrovanou hlasovou komunikaci. Bylo instalováno 92 palubních počítačů (vozidlových systémů) a dispečerský a vozovenský SW SPRINTER 2012.
Dne 27.1.2011 se naše firma spolu s partnery – firmou COLSYS a TELMAX – úspěšně zúčastnila v rámci kvalifikace ve výběrovém řízení „Komplexní, odbavovací, řídící a informační systém veřejné hromadné dopravy ve Zlínském kraji“ předvedení funkčního vzorku našeho nového informačního a odbavovacího systému (palubní počítač, LED panely, odbavovací jednotky, dispečink). V tomto výběrovém řízení podalo naše sdružení nejvýhodnější cenovou nabídku oproti sdružení firem EM Test a sdružení firem okolo ČD Telematika.