Dispečerské systémy – SPRINTER
DISPEČERSKÉ A DOHLEDOVÉ SYSTÉMY – SW SPRINTER
V rámci řízení dopravy, sdělování informací a odbavení cestujících nabízíme komplexní systémy dispečerského řízení, dálkového dohledu nad vozidly a zastávkami a odbavení v podobě několika řešení – a to od dispečerského SW SPRINTER v mnoha verzích:
- pro dopravní podniky MHD – SPRINTER MHD,
- pro dopravní společnosti veřejné linkové dopravy,
- pro krajské dispečinky IDS – SPRINTER IDS,
- pro řízení zastávkových panelů – SPRINTER ELP,
- pro řízení dopravních terminálů – SPRINTER TERMINAL,
- pro řízení městských platform – SPRINTER CITY
- pro dálkové řízení vozidlových panelů – SPRINTER VLP.
Dále velmi důležitým SW je nový Backofffice system (BOS) s novým jádrem COMPASS pro zpracování odbavení ve vozidlech a pro dohled nad vozidly po technické stránce, např. nahrávání vozidel a sledování jejich stavu. Jeho součástí je i vícenásobný přístup mnoha dopravců v nichž, každý spravuje v jednom systému vlastní vozidla (popis připravujeme).
Další serverové SW pak zajišťují:
- řízení reklamy na vozidlových LCD - tzv. MEDIA WEB SERVER (dispečink “reklamy”)
- řízení reklamy na zastávkových LCD - SW DARWIN (zastávkové systémy v kombinaci se střídáním reklam či informací o městě).
- řízení a dohled pro nahrávání/vyčítání dat do/z vozidel a to provozních dat nebo dat týkajících se sledování např. WiFi ve vozidlech, UCU ve významu V2X a dalších.
Obsah stránky:
Struktura systémů pro řízení dopravy
Pro řízení dopravy, dohledu a odbavení máme v provozu 3 typy globálních systému řízení:
Samostatný systém řízení
Jedná se o systém, který je ovládán z jednoho serveru. Jádrem systému je SW SPRINTER-MHD, který má komunikační vazby do různých směrů. V tomto systému hraje nezastupitelnou roli samostatná nezávislá radiová síť pro sledování polohy vozidel a pro hlasovou komunikaci.
Krajské uspořádání synchronizovaných systémů
Jednou z možností řešení je uspořádání 2 serverů, které spolu “intenzivně” sdílí data. Tato těsná vazba koordinace systémů nastává obvykle na úrovni krajského města a krajského koordinátora, kde si oba servery vyměňují vzájemně data.
Způsob synchronizace závisí na požadavcích – od plné synchronizace databází serverů až po pouhý přenos informací pomocí komunikačního protokolu.
Uspořádání krajského řídicího a odbavovacího systému
Na dalším obrázku je uvedeno schéma uspořádání komplexního systému a to:
- Řešení odbavení (zejména předplatné), nahrávání dat a reklamy, sledování stavu vozidel – BOS
- Řízení dopravy – centrální dispečink – CED
- Odbavení na jednotlivé jízdenky – aktualizace prodaných jednorázových jízdenek
- V případě potřeby je vyhledáno spojení a složení jednotlivých zón při prodeji jízdenek či komunikaci se zákazníkem
- On-line či off-line plateb bankovní kartou .
Dispečerský SW SPRINTER
Dispečerský systém SPRINTER je vyvíjen již od roku 2001 a do jeho vývoje byly investovány nemalé prostředky. Dnešní verze v sobě integruje jak dispečerské řízení vozidel v dopravních podnicích MHD včetně správy dat ve vozidlech – služba RADON (jejich automatické nahrávání a stahování), tak i řízení zastávkových informačních panelů LED či LCD panelů v městech či regionech. V současné době máme v provozu více jak 20 verzí tohoto dispečerského SW.
Modulární koncepce dispečerského SW SPRINTER umožňuje i samostatný provoz SPRINTER ELP pro řízení zastávkových panelů, tak i rozšířená verze SPRINTER IDS.
Dispečerské systémy umožňují i komunikaci s vozidly pomocí radiových sítí (obvykle městské podniky) nebo prostřednictvím GSM operátorů (systémy pro veřejnou linkovou dopravu). Aktualizace dat ve vozovnách se obvykle děje pomocí systémů WiFi, příp. s vozidly po rychlém datovém kanále (dnes zastaralé, téměř nepoužívané,). Novou metodou je již aktualizace vozidel pouze přes GSM sítě (UMTS/LTE). Mapové podklady jsou pro všechny druhy dispečerských systémů samozřejmostí.
Odkazy na základní tři typy SW SPRINTER:
- Dispečerský systém pro dopravní podniky SPRINTER-MHD řízené pomocí privátních radiových sítí.
- Krajský dispečerský systém pro integrované dopravní systémy SPRINTER-IDS řízené pomocí GSM/GPRS/UMTS/LTE sítí.
- Dispečerský systém pro informační panely SPRINTER-ELP řízený pomocí sítí GSM/GPRS/UMTS/LTE či privátních radiových sítí DP.
- Ostatní popisy připravujeme

Obr. č.7: Ukázka rozložení oken SW SPRINTER – zobrazení vozidel na lince (grafika), na mapě a vozový park.
Základní funkce dispečerských systémů:
- Hlasový provoz do vozidel či panelů v sítích GSM/GPRS/UMST či privátních radiových sítí DP spolu s různými typy adresování stanic – od selektivní až po generální.
- Periodické obvolávání vozidel veřejné dopravy osob za účelem zjištění jejich polohy a informačních panelů pro cestující se zasláním aktuálních informací o odjezdech vozidel ze zastávek.
- Ruční odesílání stavových zpráv mezi dispečerem a vozidlem a od dispečera na zastávkové panely pro cestující.
- Automatické odesílání zpráv týkajících se linky a příští zastávky do vozidel a do informačních panelů.
- Automatické vyhodnocení pozice vozidla ve vztahu k jízdnímu řádu a ve vztahu k zastávce, kde je panel umístěn.
- Doplňkové informace – možnost indikace stavů napájecí soustavy pro tramvaje a trolejbusy, sledování technologických vozidel, dohled nad technickým stavem panelů, apod.
Základní vlastnosti dispečerského systému SPRINTER
- Základní struktura dispečerského systému je klient-server.
- Klient SPRINTERA poskytuje přehled o událostech v dopravě a v systému.
- Nabízí jednoduchou a intuitivní komunikaci s vozidly včetně vyhledání informací, přehrávání historie a filtrace dějů, statistiky.
- Uživatel má k dispozici přehledný systém více oken, který zajišťuje pohodlnou práci.
- Změna mezi hlavním oknem a pomocnými okny probíhá velice snadno.
Základní způsoby komunikace v rámci systému
- řazení informací o posledních událostech v systému včetně prioritních zpráv
- komunikaci pomocí stavových zpráv a zpráv sledování polohy
- práci s dynamickými skupinami včetně jejich vytvoření myší nad mapou
- víceúrovňový mapový systém – mnoho vrstev
- animace historie jízdy vozidla – tzv. “replay” mód v několika rychlostech animace
- okno pro řízení hlasové komunikace
- systém upozornění na nestandardní stavy
Správa veřejné wifi a zobrazování na LCD
Pro řízení dálkové aktualizace reklamy, dopravních informací, zpravodajství a zábavy nabízíme dálkově řízené informační systémy vozidel, vlaků či zastávek – Media web server, který zajistí dohled:
- nad veřejnou wifi pro vozidla, např. jednotky UCU 4.0 nebo nově UCU 5.0),
- nad veřejnou wifi pro zastávky (je součástí dodávaných zastávkových panelů)
- LCD ve vozidlech veřejné dopravy (lze kombinovat s veřejnou wifi), kde se na LCD může střídat dopravní informace o jízdě vozidla (zobrazuje trasu vozidla spolu s přestupy) a obecné zpravodajství s reklamou, přičemž základní informace o směru jízdy bude zachována vždy (tato nahrazuje/doplňuje vnitřní LED panel).
- LCD na zastávkách a dopravních terminálech (taktéž lze kombinovat s veřejnou wifi) – zde se může střídat informace o odjezdech vozidla s dopravními informacemi nebo s reklamou.
Vzdálený server udržuje aktuální data na vozidlech prostřednictvím sítí GSM/UMTS/LTE a v zastávkách přes veřejný internet. Aktualizace dat probíhá bezprostředně po vygenerování “nové verze” z Media Web Serveru.
Dohledový SW nad vozidly
Dohledový SW pro nahrávání a vyčítání dat z/do vozidel je určen pro dálkovou aktualizaci/vyčítání dat zejména do vozidel veřejné linkové dopravy osob. Umožňuje zavést do vozidla nezávislý informační kanál. Jeho cílem je možnost zajistit:
- komunikaci dat z odbavovacího zařízení (dálkové vyčítání odpočtů a nahrávání např. jízdních řádů, apod.). S odbavovacím zařízením dohledová jednotka komunikuje specifickým komunikačním kanálem,
- komunikační kanál lze využít i pro vybudování veřejné WiFi ve vozidlech,
- dálkovou aktualizaci pro LCD panely pro cestující ve vozidlech – lze zaslat jak dopravní informace,zpravodajství, tak i reklamy,
- vedlejším efektem může být i sledování polohy vozidel či další komunikační funkce.
Dnešní systém dálkového dohledu je založen na jednotkách MSP x.x. Více na ……