Palubní počítače EPIS 5.0A
Palubní počítače s odbavením – EPIS 5.0Ax

Obr. č. 1: Kompaktní (základní) provedení palubního počítače EPIS 5.0A1 spolu s komponenty odbavení.
Obsah stránky:
Dělená varianta palubního počítače se systémem odbavení EPIS 5.0Ax pro veřejnou regionální (linkovou) dopravu vychází z obecného řešení řady počítačů EPIS 5.A a respektuje zejména vlastnosti řízení OIS (odbavovací a informační systém) u autobusů, protože ne vždy se dá “jednoduše” do vozidel nainstalovat kompaktní variantu. Proto nabízíme tři základní varianty mechanického uspořádání:
- Kompaktní variantu EPIS 5.0A1 na jedné základové desce (viz. obr. č.1) s dokovacím konektorem a provedením,
- Kompaktní variantu EPIS 5.0A2 se zvýšeným provedením umístění jednotky odbavení EPP 5.0A LQB (viz. obr. č.2 pro autobusy např. SOR),
- Dělenou variantu EPIS 5.0A3, kdy jednotka odbavení cestujících EPP 5.0A LQB je umístěna samostatně.
- Kompaktní variantou EPIS 5.0A3 se změnou umístění jednotky odbavení blíže k cestujícímu (nová úprava)
Sestava palubního počítače EPIS 5.0Ax obsahuje následující základní části:
- širokoúhlý LCD terminál s dotykovou plochou EPT 5.10A1 nebo B (B platí, pokud nebude použita pomocná membránová klávesnice),
- řídicí jednotku EPC 5.0 Ax – v několika variantách provedení a výbavě,
- zákaznickou odbavovací jednotku cestujícího EPP 5.0 A LQB, která obsahuje tiskárnu, čtečku bankovních a nebankovních karet, čtečku QR kódů a zákaznický displej,
- skříňku (šuplík) na peníze,
- zjednodušenou napájecí jednotku EPI 5.0Ax (IJN30),
- externí identifikátor dopravního prostředku.
Složení sestavy palubního počítače EPIS 5.0 Ax
Parametry sestavy palubního počítače s odbavením EPIS 5.0 Ax vychází z parametrů palubního počítače EPIS 4.0C3 a jednodeskového řešení řady počítačů EPIS 5.A a tento upravují pro potřeby veřejné linkové dopravy (mechanicky a výbavou). Výchozí čelní velikost je dle terminálů EPT 5.10A4 nebo EPT 5.10Bx (na vyžádání), příp. může být jiná dle požadavků zákazníka.
Celá sestava palubního počítače EPIS 5.0 A1 (základní sestava) se skládá z následujících základních komponentů:
1. Výkonné řídicí jednotky palubního počítače EPC 5.0 A1 založené na počítačích PC a s integrovaným diskem SSD, modemem LTE, GNSS modulem (GPS poloha) a WiFi modulem. Obsahuje integrovaný reproduktor řidiče pro hlasovou komunikaci s dispečinkema rozšiřující pomocná rozhraní USB 3, USB 2 a 1 Gbit/s ethernet. Palubní počítač se připojuje přes dokovací konektor (jednoduše se narazí na protikus konektoru umístěného na “šuplíku” na peníze).
2. Dotykového LCD terminálu řidiče - typ EPT 5.10A1 - obsahujícího mikrofon a vlastní řídicí jednotku připojenému k palubnímu počítači. Součástí je i pomocná membránová podsvícená klávesnice pro snadnější ovládání palubního počítače s možností ovládání pomocí dvojstisků.
3. Jednotky odbavení EPP 5.0A LQB připojené k řídicí jednotce palubního počítače EPC 5.0 A1 přes jednotlivá USB rozhraní a tvoří jeden mechanický celek složený z:
- tepelné tiskárny lístků (bez označení – standardní výbava),
- čtečka bezkontaktních bankovních karet (označení B), kterou je umí číst i identifikátory nebankovních karet a případně může mít připojeny SAM moduly,
- zákaznický barevný LCD displej (označení L),
- profesionální QR čtečka založená na kamerovém systému (označení Q).
4. Jednotka inteligentního řízení napájení EPI 5.0A jednoho nebo dvou silových výstupů umožňující současně jednoznačnou identifikaci vozidla, tj. při výměně palubního počítače a vycházející z osvědčených jednotek IJN používaných v počítačích EPIS 4.0x. Jednotka je/může být součástí “šuplíku” na peníze.
5. Zásuvka (šuplík) na peníze a nosná konstrukce pro přichycení do vozidla. Může obsahovat jednotku EPI 5.0Ax
Příklady zapojení sestavy palubního počítače EPIS 5.0 A1 ve vozidle jsou zde uvedeny dva:
- možný způsob zapojení vozidla VLD je uveden je zde,
- konkrétní způsob připojení použitý v rámci IDS JMK je zde (prezentováno na školení techniků KORDIS JMK).
Řídicí jednotka EPC 5.0 A
Základní elektrické vlastnosti řídicí jednotky palubního počítače EPC 5.0 A:
- řídicí procesor – INTEL řada E3845 čtyřjádrový s dobou náběhu 40 sekund (možno i 1 jádro – z pohledu výkonu nedoporučeno – rychlost náběhu je pak 90 sekund)
- Rychlost procesoru – standardně 1,96 GHz, minimálně 1,46 GHz (jednojádro)
- Paměť RAM – standardně 2 GB, DDR 3
- Pevná paměť – SSD disk – 32 GB (jiná velikost na vyžádání)
- Hlášení k řidiči – 1x 5W (je součástí jednotky palubního počítače),
- Hlášení do vozu a vně vozu – 2x 20W (vyvedeno přes dokovací konektor)
- Mikrofon – integrovaný do čela dotykového LCD terminálu řidiče EPT 4.10A4
- Konektivita drátová – 2x Ethernet – z toho 1x Gbit/s., 1x 100 Mbit./s, standardní IBIS, kombinovaná sběrnice CAN/RS 485, 2x USB 2.0 a USB 3.0,
- Konektivita bezdrátová – modem LTE (až 100 Mbit/s), modul wifi až IEEE 802.11 b/g/n/ac (až 430 Mbit/s)
- Rozhraní na řízení jednotky EPI 5.0 A1(2) (resp. IJN 30)
- Jednobitové vstupy/výstupy – minimálně 4/4
- GNSS – technologie SIRF STAR IV – přesnost cca 2,5 m (GPS a GLONAS)
- Interní akumulátor pro odstranění krátkodobých výpadků proudu napájení z palubní sítě vozidla
Dotykový terminál EPT 5.10
Základní vlastnosti dotykového terminálu řidiče:
- LCD – 10,1″ širokoúhlý, svítivost min. 500 Cd/m2, rozlišení 1200×800 bodů
- Dotyková plocha – tloušťka 2 mm (lze i tenší 1,2 mm)
- Pomocná podsvícená membránová klávesnice s indikačními diodami vzdálené aktualizace
- Elektretový mikrofon řidiče s možností hlášení do vozu, vně vozu a pro volání k dispečerovi či jinam pomocí sítí GSM.
Parametry dotykového LCD terminálu řidiče EPT 5.10A4
Velikost displeje | 10,1″ |
Velikost aktivní plochy | 216 × 135 mm |
Rozlišení | 1280 × 800 pixelů |
Jas | 500 Cd / m2 |
Dotyková plocha | Kapacitní — možnost současného snímání až 5 dotyků |
Tvrdost dotykové plochy | H7 — sklo |
Regulace svitu | ANO — pomocí foto čidla |
Životnost podsvícení LCD | 70 000 hodin (LED) |
Doplňková klávesnice | Ano – podsvětlená membránová s indikačními diodami |
Mikrofon řidiče | Ano – elektretový |
Mechanické rozměry:
- Obr. č. 4: Mechanické rozměry LCD terminálu EPIS 5A doplněného o mikrofonní vstup a případně čtečku nebankovních karet.
Zákaznická jednotka odbavení EPP 5.0 A – LQB
Jednotka odbavení EPP 5.0 A LQB obsahuje v mechanickém kompletu:
- tepelnou tiskárnu cestovních lístků ovládanou z PP pomocí převodníku,
- čtečku bankovních karet se schopností detekovat nebankovní karty – typ závisí od požadavků zákazníka (lze dodat různé typy) s přímým napojením na PP a na zúčtovací centrum “acquirera”,
- profesionální čtečku QR kódů s možností zobrazování načítaného kódu řidiči za účelem zpřesnění umístění čtečky (řidič na terminálu vidí pohyby cestujícího),
- barevný zákaznický displej o velikosti 4,3″ ovládaný z PP pomocí převodníku,
- možnost generování zvukových signálů indikace pro cestujícího
- sloty až pro 4 SAM moduly
- role papíru až 80 mm.
Parametry jednotky odbavení cestujícího – EPP 5.0A LQB
Položka | Parametry |
Velikost zákaznického LCD displeje | 4,3″ |
Velikost aktivní plochy | 92 × 54 mm |
Rozlišení | 480 × 272 pixelů |
Jas | 500 Cd / m2 |
Dotyková plocha | není |
Tvrdost dotykové plochy | - |
Regulace svitu | ANO — pomocí foto čidla |
Životnost podsvícení | 20 000 hodin (LED) |
Metoda tisku | Přímý tepelný |
Šíře papíru tisku | do 80 mm (papír o šířce 3″) |
Šíře tisku tiskárny | do 72 mm |
Počet bodů tisku | 576 teček |
Rozlišení tisku | 8 bodů / mm (203 dpi) |
Rychlost tisku (max.) | 250 mm / s |
Životnost tisku | 150 milionů pulzů |
Životnost tiskové hlavy | 150 km |
Životnost řezačky | Až 1,5 milion řezů (dle druhu papíru) |
Provozní teplota | od – 20 °C do + 70 °C |
Čtečka bezkontaktních čipových karet | Dle bankovních standardů pro EMV karty + MIFARE Classic 1K, 4K a MIFARE DESFire EV1 2K, 4K, 8K |
SAM modul | 2 kus HW — podpora MIFARE SAM AV1 a AV2, ostatní možno SW (více kusů SAM modulů na vyžádání – 4 a více) |
Jednotka odbavení EPP 5.0A je připojena pouze jedním 8-žílovým kabelem k řídicí jednotce palubního počítače EPC 5.0Ax nebo EPC 4.0x a má samostatně připojeno i napájecí napětí +24V.
Mechanické rozměry jednotky odbavení EPP 5.0 A1
Díky malým rozměrům zákaznické odbavovací jednotky cestujícího, je ji možno snadno umístit do vozidla:
Obr. č.6: Základní mechanické rozměry EPP 5.0 včetně otevírání víka na vkládání papíru.
Modul EPI 5.0A
Jednotka EPI 5.0A je založena na našich zkušenostech z jednotek IJN (Inteligentní jednotka napájení). Je řízena datovou sběrnicí z řídicí jednotky EPC 5.0 Ax a umožňuje měřit velikost proudů tekoucích do vozidla vodičem HS (hlavní spínač) a případně PS (pomocný spínač). Součástí jednotky je i paměť určující jednoznačnou identifikaci vozidla. Proto po výměně palubního počítače dojde k jeho aktuálnímu nastavení dle čísla vozidla a to včetně komunikací na dispečink (SPRINTER) či backoffice systém (BOS).
Jednotka obsahuje:
- Vstupní proud do až 41 A, přičemž část se rozdělí na proud do řídicí jednotky EPC (do 10 A špičkově) a část do vozidla (do 30 A – tabla, označovače, LCD, povelové přijímače, …)
- Silový výstup HS:
- až 30 A trvale (HW nastavení elektronické pojistky)
- 180 A / 800 µs u rychlé elektronické pojistky proti nadproudu (zkratu na vedení)
- od 5A do 30A u programového nastavení výstupních proudů. Možno volit v rámci FW palubního počítače.
- Silový výstup PS (dodáváno na vyžádání):
- až 15 A trvale (HW nastavení elektronické pojistky)
- 90 A / 800 µs u rychlé elektronické pojistky proti nadproudu (zkratu na vedení)
- od 3A do 15A u programového nastavení výstupních proudů. Možno volit v rámci FW palubního počítače.
- Paměť na uchování identifikace vozidla.
Slouží jako převodník výstupu pro ethernet 100 Mbit/s.
Zásuvka na peníze – uchycení ve vozidle
Zásuvka (šuplík) na peníze a nosná konstrukce pro přichycení do vozidla a současně je nosnou konstrukcí pro inteligentní jednotku napájení EPI 5.0 a pro dokovací konektor. Obsahuje plastový registr na peníze s 6 přihrádkami a je vybavena zámkem. Klíček je součástí balení zásuvky.
Rozměry připevnění na vozidlo jsou obdobné se zvyklostmi v ČR.
Palubní počítač EPIS 5.0Ax v noci se zobrazením zprávy z dispečinku IDS JMK. Z obrázku je zřejmé, že tmavý návrh obrazovek neoslňuje řidiče v nočních hodinách.