Nový palubní počítač EPIS 4.1

  • Novinky
  • Aktualizováno

Pro nové projekty ve veřejné dopravě jsme připravili inovovanou verzi palubního počítače EPIS 4.0 pod názvem EPIS 4.1A. Základní vlastností palubního počítače je zvýšení výpočetního výkonu o 20% a výrazné zrychlení ovládání periferií, což zvyšuje jeho činnost až 10x oproti předchozímu typu EPIS 4.0Cx. Samozřejmostí je i další vylepšení vlastností.


1

Sestava nového palubního počítače EPIS 4.1A pro DP Most


Inovovaný palubní počítač se skládá ze dvou základních částí:

  • Řídicí jednotkou EPC 4.1Ax a to dle typu požadovaného typu a
  • Terminálu palubního počítače EPT 4.x a to od požadované velikosti displeje od 7“ do 12“ velikosti (velká je vhodná pro rozsáhlé odbavování cestujících s mnoha tarify),


Výhody či změny nového palubního počítače:

  • Výkonnější modul PC,
  • Použití osvědčené integrované jednotky napájení IJN, tj. řízení napájení výstupů, buzení vozidla (časové nebo na vyžádání pomocí nízkopříkonové radiové komunikace), jednobitové vstupy/výstupy a další .
  • Možnost komunikovat hlasově pomocí dat v GSM sítích – řízení komunikace se SIP ústřednou na dispečinku.
  • Vhodný pro digitální radiové sítě či GSM sítě i 5G – 1 Gbit/s připojení ethernetu
  • Inovovaný měnič radiostanice (je součástí palubního počítače a šetří tak místo ve skříni elektroniky)
  • Inovovaný výstup na terminál EPT – viz. popis terminálu
  • Možnost použití budící frekvence pomocí modulů LoRaWan


Základní vlastnosti řídicí jednotky

Základní vlastnosti průmyslového PC (plnohodnotné řešení):

  • Typ založený na architektuře PC s 64 bitovou architekturou
  • Čtyřjádrový procesor – 1,5 GHz s max. spotřeba 9W
  • 8 GB RAM -   typ LPDDR 4
  • Ethernet 1 GB a to včetně PoE pro univerzální komunikační jednotku UCU
  • 1x Ethernet o rychlosti vozidlové sběrnice 100 Mbit/s.
  • Intel grafika (Gen 11) s rozhraními HDMI/DP a LVDS/eDP – dle výběru
  • Externí SSD disk s minimální 64 GByte s prodlouženou životností minimální 61 TBW
  • 2x USB 3.1 a USB 2.0
  • OS LINUX
  • Rychlost bootování – 45 sekund


Další vlastnosti jednotky řídicího palubního počítače:

  • Minimálně 1x RS485, 1x RS 232, 1x CAN
  • 1x rozhraní IBIS
  • 1 bitový vstup - minimálně 10x
  • 1 bitový výstup - minimálně 8x
  • vibrace 20G / 0-600 Hz
  • Teplota rozšířená od -20 oC do +70oC (pro teploty okolí -25 oC a níže se zahřívá několik sekund odpadním teplem)


Ovládání komponent:

  • Rozhraní pro C-ITS řešení –naše univerzální komunikační jednotka UCU s komunikaci V2X
  • Rozhraní pro řízení odbavení (validátory, mincovníky a označovače)
  • Rozhraní pro řízení radiových sítí TETRA
  • Rozhraní pro řízení GSM přenosů -  dispečink (datově a hlasově), BO odbavení, bankovní servery, platební brána, vyhledavače spojení, …
  • Rozhraní pro řízení ethernetových switchů – ECU 08P0.6PA, příp. ECU 05L-1G
  • Řízení odemykání SAM modulů pro vozidlové systémy
  • Řízení LCD, vnějších panelů, počítání cestujících, kamerových systémů, apod …
  • Možnost komunikace pomocí protokolu ITxPT
  • Automatické či ruční stavění výhybek
  • Řízení povelových přijímačů nevidomých
  • Případně dalších periferií.


Terminál EPT 4.xA1-UB

Může být realizován od LCD o velikosti úhlopříčky 7“ až do 12,1“ s kapacitní dotykovou obrazovkou s tvrdostí H=7. Nově LCD terminál řidiče nabízí:

  • Více dotykové ovládání přes dotykovou plochu umožňující nové funkce v ovládání palubního počítače;
  • Výstupem USB 2.0 pro aktualizaci palubního počítače a se spínáním napájení v USB;
  • Integrovaným jednotným mikrofonem pro řidiče
  • Možnosti integrace i reproduktoru pro řidiče (dle zástavby terminálu)
  • Možností dělené varianty, tj. čtečka může být z terminálu vyvedena samostaně
  • Zůstávají obvyklé vlastnosti, jako je čtečka bezkontaktních čipových karet typu Mifare/Desfire, která vyčte z karty UID či tlačítko Reset.


Ukázka zapojení ve vozidle

Ukázka možného zapojení nového palubního počítače v režimu OIS (Odbavovací a Informační Systém) k systému palubního počítače EPIS 4.1A vozidla je na následujícím obrázku:

 2


Mechanické provedení

A co je dále velmi výhodné – zůstává shodná velikost řídicí jednotky (pozor – není již HW záměnná s předchozími typy).

3