
Výstava Czechbus 2023
Jako každý rok jsme se účastnili výstavy Czechbus 2023 konaného 21-23.11.2024 v Praze. Pro naše návštěvníky jsme si kromě standardní ukázky našeho sortimentu připravili i několik novinek:
Nový validátor se čtečkou bankovních a proprietárních karet, čtečkou QR kódů a označovačem lístků – typ EVK 5.2. Validátor je připraven na provoz check-in / check-out s možností dokupu lístků a s možností přiřazení i nových nosičů (klíčenka) pro budoucí nosič předplatných časových kupónů přímo ve vozidle bez nutnosti jejich zadání na prodejních místech dopravních společností. V e-shopu pak může jejich držitel provést přiřazení časového kupónu k tomuto nosiči ve svém účtu. Validátory je možno napájet pouze pomocí PoE, a proto není nutno vést napájecí kabeláž k validátoru. Validátor je možno dálkově restartovat i při jeho případném „zakousnutí“ přímo z kabiny řidiče, a to za pomocí eth. swiche ECU-08P1, ECU-08P2 či ECU-08P3.
Nový zobrazovací displej typu e-papír NIP-32 (nízkoenergetický informační panel), který může dlouhodobě pracovat z baterek či pomocí solárních panelů. Rozlišení displeje je 2560x1440 (přesná velikost 31,2“). Svojí velikostí umožňuje jeho rozdělení na více částí, z nichž na každé z nich může být zobrazena různá informace – např. aktuální odjezdy, jízdní řády a aktuální informace z dopravy. Displej může obsahovat podsvit, tj. ve večerních hodinách lze tlačítkem tento podsvit aktivovat. Provozní teplota této již III. generace je od -15 °C do +60 °C. Mezi další funkce může patřit TTS (převodník Text-To-Speech), povelový přijímač signalizace od nevidomých EPNEV, tlačítka na listování obsahu, apod. Mezi novinku patří možné použití nových komunikačních technologií IoT, LTE-M nebo standardní LTE/5G (5G je novinka tohoto roku) a to dle výsledné poskytnuté energie (možné spotřeby) a dle požadavku na přenos dat a způsobu aktivity práce s displejem. Minimální rozměry v označníku 770 x 470 mm (lze i na stojato).
Kombinovaný označník LED, E-papír a komunikační jednotka s V2X - RSU (typ UCU 5.0). Tento typ označníků je již v provozu více jak rok včetně napájení z veřejného osvětlení. Obsahuje standardní řešení zastávkového LED panelu, např. 40 x 120 LED diod s plochou pro zobrazení datumu a času. V dolní části je integrován 13,3“ LCD displej typu e-papír s podsvitem. Panel umožňuje listování v jízdních řádech či zobrazování aktualit z dopravy. Panel má integrovánu i V2X komunikační jednotku a může komunikovat s projíždějícími se vozidly veřejné dopravy a dle toho upravovat aktuální zobrazení odjezdů ze zastávek. Celý systém je řízen z nového dispečerského systému Transportela.
Komunikační jednotka - OBU (UCU 5.0N) s doplňkovým dotykovým LCD terminálem pro řidiče (tzv. HMI – human machine interface) je určena jako ostrovní řešení preference vozidel veřejné dopravy do vozidel. Komunikační jednotka je určena na montáž na střechu vozidla a je propojena pomocí ethernetu s PoE napájením na zobrazovací jednotku VST 070. Ta je umístěna v dosahu řidiče. Zobrazovací jednotka po zadání linky a spoje zobrazuje jízdní řád vozidla, varovné zprávy ze C-ITS systému a průběh komunikace s řadiči křižovatek včetně preference typu řízeného staničení. Komunikační jednotka může být osazena modemem LTE či 5G. Celý systém je dohlížen v rámci serveru AnBOS a jízdní řády pro vozidla pak připravuje SW Transportela (možnost A v přednášce o preferencích).
Navigaci na palubním počítači EPIS 5.0A – nově byl náš palubní počítač s odbavením doplněn i o navigaci se zobrazením trasy vozidla a postupným odmazáváním projeté dráhy vozidla. Umožňuje tak projet daný linkospoj s tím, že řidič nepotřebuje „zácvik“. V navigaci jsou i vyznačeny zastávky. Samozřejmostí je i možnost změny měřítka a možnost vidět i okolní vozy veřejné dopravy. Na základě této trasy je možno i řešit automatickou preferenci vozidel, pokud se tato trasa nahraje do komunikační jednotky.
V rámci veletrhu Czechbus proběhla i odborná konference „Veřejná doprava ON-LINE 2023“, kde jsme seznámili veřejnost s našimi zkušenostmi právě z realizace mnoha projektů týkajících se preference veřejné dopravy. Přednáška je ke stažení zde.
Dodávka informačních a odbavovacích systémů na realizaci nejdelšího trolejbusu pro Prahu
Současně nás velmi těší, že jsme se účastnili jako dodavatelé informačních a odbavovacích systémů na realizaci nejdelšího trolejbusu pro Prahu. Ve výbavě zde najdete naše označovače jízdních dokladú - ETM 4.0 a vnější vozidlová LED tabla VLP 21 se žlutými LED. Více o novém trolejbuse zde.

Zastávkové panely pro Dopravný podnik mesta Žiliny

Evropské ocenění v soutěži URBAN C-ITS CONTEST pořádaného C-ROADS

Původní podoba WEBU

Web V2X-Priority.com
Zastávkové panely pro Dopravný podnik mesta Žiliny
V prosinci 2022 společnost Ing. Ivo Herman, CSc. zvítězila ve veřejné zakázce na dodávku 50 kusů elektronických zastávkových informačních panelů pro město Žilina. Přestože na plnění zakázky bylo z důvodu dlouhé hodnotící procedury méně času, dodávka byla realizována včas (dokonce pár dní v předstihu).
Součástí projektu byla dodávka 50-ti kusů plně barevnách zastávkových panelů a zpracování projektové dokumentace pro připojení jejich připojení k trakčnímu vedení. Nedílnou součástí bylo také zajištění schválení ze strany drážního úřadu. Zadavatelem určené panely obsahují integrovanou kameru, tato je pak součástí kamerového systému, jenž byl včetně serverové části rovněž součástí dodávky. Vedle nich je v panelech integrováno přehrávání hlasových zprávy nevidomé pomocí technologie automatického čtení, tzv. TTS, regulace jasu dle okolního světla a plná integrace na dispečink řízení.
Technické řešení:
Celkově bylo dodávko 38 kusů RGB panelů v jednostranném provedení o velikost 5+1 řádek, 4 kusy RGB panelů v oboustranném provedení o velikost 5+1 řádek, 4 kusy RGB panelů v jednostranném provedení o velikost 8+1 řádek a 4 kusy RGB panelů v oboustranném provedení o velikost 8+1 řádek. Naprostá většina panelů (48 kusů) je instalována na vybraných trakčních sloupech či sloupech veřejného osvětlení a tyto jsou rovněž napájeny z trakčního vedení. 2 kusy panelů jsou instalovány na samostatných sloupech s napájením 230 VAC.
Společnost HERMAN zakázku stihla v termínu, i když se musela potýkat s extrémně krátkým časovým rámcem pro její realizaci. Problémy také nastávaly v dodávkách dílčích elektrickým komponent a také to, že stěžejní část výrobních prací vstoupila do prázdninového (dovolenkového) období. Vypořádat jsme se museli rovněž s integrací zcela nového způsobu řízení, který byl představen až v průběhu řešení projektu. Vyzdvihnout musíme také skvělou a konstruktivní spolupráci s Dopravním podnikem města Žiliny, který poskytoval rychlou zpětnou vazbu a součinnost, bez které by se taková akce stíhala velmi obtížně.
Realizací veřejné zakázky společnost HERMAN potvrzuje dominanci v oblasti dodávek zastávkových systémů pro veřejnou dopravu.
Tisková zpráva společnosti Ing. Ivo Herman, CSc.
Kontakt: Martin Koutný / trade@herman.cz

Dovolená ve Splitu s odbavením od nás

Hamburg - pokračování projektu BiDiMoVe

Testy oboustranné komunikace preference V2X

Testy komunikace V2X a IBIS-IP v Ludwigsburgu

Plug test Hamburk 2021
Evropské ocenění v soutěži URBAN C-ITS CONTEST pořádaného C-ROADS
Projekt Inteligentní dopravní systém Hradec Králové, na jehož C-ITS části jsme se velkou měrou jsme podíleli, byl oceněn v rámci soutěže „URBAN C-ITS CONTEST“. kterou pořádalo sdružení C-ROADS. Projekt dostal cenu za největší počet use-case. Slavnostní předávání cen se konalo 20. 10. 2023 ve městě Porto v Portugalsku a cenu za naší účasti převzal zástupce města Hradec Králové, radní a bývalý primátor p. Alexandr Hrabálek. Hradec jako jediné oceněné české město se tak zařadil do společnosti měst jako Paříž, Hamburg či Helmond, které jsou v oblasti C-ITS velmi dlouho aktivní. Před udílením ocenění proběhla i konference Urban Forum, na němž jsme měli příspěvek o preferenci vozů IZS.
Na projektu IDS HK jsme se podíleli jako dodavatelé společnosti Cross, která celý projekt vedla. Samotný projekt byl velice komplexní a spočíval zejména ve výměně staré technologie na řízení dopravy (např. bylo nahrazeno 40 řadičů křižovatek) a instalace moderních detektorů a celého řízení dopravy. Věříme, že jedním z důvodů udělení ceny je fakt, že C-ITS systém (kooperativní inteligentní dopravní systémy) je úzce integrován do celého systému. To také umožnilo nasazení velkého množství use-case, protože většina scénářů se spouští automaticky bez zásahu uživatele. Oproti většině oceněných měst je Hradec Králové unikátní v tom, že za oceněným projektem nestojí řada pilotních či výzkumných programů a projektů, ale že byl realizován rovnou s cílem zlepšit dopravu ve městě. V nadsázce řečeno, v roce 2020, kdy se s projektem začalo, nebyla v Hradci ani jedna C-ITS jednotka, v roce 2023 má již jedno z největších pokrytí v Evropě. Město je tak vynikajícím příkladem, jak technologii C-ITS zařadit do standardních projektů tak, aby sloužila občanům města. Více o projektu si můžete přečíst zde.
Děkujeme městu Hradec Králové za vynikající spolupráci při řešení projektu a organizátorům soutěže za ocenění. Jsme velice rádi a hrdí, že naše dlouholetá snaha o smysluplné využití technologie C-ITS byla na mezinárodní úrovni oceněna.

75 označníků s e-papírem

Realizace preference veřejné dopravy pomocí V2X

Chování e-papíru s teplotou

Preference vozů ZZS a MHD v Ústí nad Labem

Preference vozů HZS v Brně
75 označníků s e-papírem
V rámci realizace zakázky “ČSAD Autobusy České Budějovice a.s.-telematika ve veřejné dopravě” jsme dodali 75 zastávkových označníků nového typu PTS_E13S (public transport stop), který obsahuje kompletní mechanické řešení označníku včetně designového koše na odpadky a to s dostatečnou výlepovou plochou pro papírové jízdní řády, solárním panelem umístěným nad označník a nový typ řídicí elektroniky, jejíž nové řešení opětovně snižuje spotřebu a tím i “prodlužuje” životnost bez přítomnosti slunce. Označník obsahuje i nové řešení e-papírového displeje, který umožňuje rozšířený teplotní rozsah jeho funkčnosti. Označníky se podařilo dodat a vyrobit i přes složitou krizi polovodičů a zejména řídicích procesorů. Označníky jsou řízený novým dispečerským SW Transportella a jeho modulem pro řízení zastávkových panelů. Projekt technologicky navazoval na dodávku 25 kusů e-papírových označníků dodaných do Říčan u Prahy. Informace budou postupně doplněny do struktury www stránek.
Řešení mechanické konstrukce
Zastávkový označník PTS (nový typ a označení) je zkratka Public Transport Stop. K jeho samostatnému značení jsme přistoupili z důvodu, že původní značení již nedostačuje a mechanická část označníku může nést různé další informační části - LED panely, LCD panely, E-papírové řešení nebo může být dodána jen samostatně. Obvykle nese základní informace o názvu zastávky a linkách veřejné dopravy, které zastávku užívají. Je to výrazný identifikační prvek, který musí být dobře viditelný z okolí zastávky a tvoří vizuální kontrast s ostatními prvky mobiliáře a uličního prostoru. Základní vlastnosti zastávkového označníku jsou:
- rám zastávky – ocelová konstrukce žárově zinkovaná s práškovou vypalovanou barvou (v našem případe RAL 7021). Rám označníku je opatřen šroubem pro spojení se zemněním fundamentu. Výška označníku je 337 cm x šířka 42 cm a hloubka 8 cm. Barva je vhodná proti sprejerům.
- elektronika zastávky – obsahuje nový typ NIP (Nízkoenergetický Informační Panel), který nově tvoří součást mechanické konstrukce a obsahuje všechnu potřebnou elektroniku včetně sestavy antén.
- solární KIT – sestava solárního panelu pro přeměnu světelné energie na elektrickou energii a úložiště této energie pro zajištění stálého napájení pro označník s veškerým nutným vybavením (vhodné jsou rozměry jsou 650 x 500 mm) pro napájení systému o výkonu až 45W. Panel je možno natočit kolem vertikální osy tak, aby se optimalizoval příjem energie (viz. článek na využití solární energie v dopravě).
- baterie solárního kitu zaručí nepřetržitý provoz NIP - dle jejich velikosti od 14 dnů do mnoha měsíců a to dle požadovaného provozu. Do velikosti 10 Ah je integrována do NIP, tj. i v tomto případě.
- prostor pro čísla linek a ostatní základní informace o zastávce jsou umístěny v horní části označníku na vývěsce pomocí exteriérové samolepící folii.
- dopravní značka - obsahuje označení zastávky jednostranně ve směru jízdy (dopravní značka IJ 4a).
- prostor pro papírové jízdní řády - vitríny na označníku (informační prostor) jsou umístěny ve výšce 1,1m – 1,8m. Tvoří jej oboustranné vývěsky, umožňující zepředu skladebné umístění papírových jízdních řádů 2x 210 mm, zezadu 3x 210 mm (polep je tak možný i na zadní část krytu NIP) a je tak vhodný i pro uzly s větším množstvím spojů.
- Nízkoenergetický informační panel - NIP - LCD typu e-papír o velikosti 13,3" je umístěný "na stojato" ve speciálním boxu a obsahuje bezkontaktní a v noci podsvětlené tlačítko na jeho osvit ve tmě. Panel má antiglare sklo na čelní straně pro zvýšení čitelnosti.
- Odpadkový koš - jeho materiálové a barevné provedení je shodné s rámem zastávky. Má ochranu proti vniknutí srážek a bezproblémové vyprázdnění. Dvířka koše jsou uzamykatelná.
- Usazení označníku - kotevní prvek je výškově usazen do roviny s okolním terénem a je vytvořen z betonového fundamentu se čtyřmi kotvícími šrouby rozměru M14 s roztečí šroubů 360 x 200 mm a o činné délce šroubu minimálně 30 mm nad povrchem pro připevnění označníku.
Nízkoenergetický panel - NIP 13,3"
Řešení NIP doplňuje portfólio označníků s e-papírem a dále je rozvijí. Základní parametry nízkoenergetickýého informačního panelu NIP jsou:
- Zobrazovací plocha e-paper o úhlopříčce 13,3“ (na stojato)
- Rozlišení dodávaného LCD typu e-papír je 1600 x 1200 px
- Barevné zobrazení: monochromatické s 16 stupni šedi
- Pracovní teplota od -15°C do +60°C
- Informace jsou čitelné bez omezení na přímém slunci – antireflexní sklo na krytu NIP
- Povolení podsvícení zobrazovací plochy e-papíru pro noční režim je buď nastavením dle manuálního režimu z dispečinku (podle časového rámce v konfiguraci) nebo dle automatické intenzity světla v okolí panelu (pomocí světelného čidla)
- Ruční spuštění osvětlení bezkontaktním tlačítkem umístěným na dolním prostoru NIP (za tmy je tlačítko indikováno zeleným podsvitem). Tlačítko je sepnuto na dobu 10 sekund (lze uživatelsky nastavit dobu osvětlení)
- GSM modem ve standardu 4G/LTE
- NIP má stálou paměť s dostatečnou kapacitou pro uložení šablon, fontů, jízdních řádů dané zastávky a případných textových nebo grafických informací, paměťové úložiště musí splňovat požadavky na „průmyslový provoz“
- Obsahuje teplotní čidla pro měření teplot (vnitřní a vnější) s přesností lepší než +/- 1°C
- Integrovaný povelový přijímač splňuje standardy dané příslušnou legislativou, reakční vzdálenost na povel od vysílače nevidomého minimálně 5 m v nezarušeném prostředí,
- Integrovaný digitální hlásič obsahuje voděodolný 10W reproduktor pro informování cestujících.

Realizace preference veřejné dopravy pomocí V2X

Chování e-papíru s teplotou
