Herman v Hamburku na pozadí 100leté historie
Hamburk testuje inovativní systém, který propojuje městské autobusy se semafory prostřednictvím palubních jednotek (OBU – On-Board Units), dodaných společností Herman. Technologie využívá princip V2X (Vehicle-to-Everything) komunikace, díky níž mohou semafory reagovat na příjezd autobusu a optimalizovat signální plán. Tento projekt je součástí širší strategie města pro digitální mobilitu.
Jak technologie funguje?
Autobusy vybavené OBU jednotkami vysílají na základě dat z palubního počítače požadavek na preferenci. Data z palubního počítače získává jednotka OBU pomocí nově vyvinutého protokolu PTX, jak jsme psali zde. Semafory tato data přijímají a dynamicky upravují signální cyklus tak, aby autobusy měly přednost, pokud je to možné. Výsledkem je zkrácení čekací doby na křižovatkách, lepší dodržování jízdních řádů a nižší spotřeba paliva díky plynulejší jízdě. Jednotka OBU od společnosti Herman tak byla v pátek 12. 12. součástí představení systému novinářům i představitelům místní vlády.
„Inteligentní semafory mají zásadní význam pro řízení dopravy v Hamburku. Podporují veřejnou dopravu, snižují zácpy a emise a činí dopravu bezpečnější a plynulejší,“ říká Dr. Anjes Tjarks, senátor pro dopravu a mobilitu (zdroj: Hamburg.de).
Projekt přispívá ke snížení emisí CO₂, protože autobusy nemusí zbytečně zastavovat a znovu rozjíždět. Hamburk tím podporuje udržitelnou dopravu a naplňuje cíle své klimatické strategie.
Historie semaforů v Hamburku
Testování probíhá symbolicky v době, kdy Hamburk slaví 100 let od instalace prvního semaforu na křižovatce Mönckebergstraße. Od ručního řízení se město posunulo k plně automatizovaným systémům a nyní k inteligentní dopravní infrastruktuře.
Budoucnost projektu
Testování OBU jednotek firmy Herman v Hamburku potvrzuje, že inovativní technologie této společnosti dokáže zásadně zlepšit řízení dopravy ve velkých městech. Pokud se projekt osvědčí, může se stát vzorem pro další metropole, které hledají efektivní a udržitelné dopravní řešení.
Video ze stránek:
PTX 2.0: Otevřený standard pro V2X ve veřejné dopravě
Stali jsme se členy ITxPT – podporujeme otevřené standardy ve veřejné dopravě
Chytré zastávky pro pohodlnější cestování
Úspěch na Car 2 Car Communication Forum v Ludwigsburgu
Inteligentní podpora průjezdu vozidel IZS k zásahu
Integrace GINA Software a Herman
Rychlejší a bezpečnější doprava zásahových jednotek
Rychlá a spolehlivá doprava zásahových jednotek je jedním z klíčových faktorů úspěšného řešení mimořádných událostí. Městský provoz však představuje zásadní překážku, zejména ve chvílích, kdy každá minuta rozhoduje. Proto vznikla spolupráce mezi GINA Software a společností Herman, jejímž cílem je propojit systémy řízení zásahů s inteligentní dopravní infrastrukturou. Výsledkem je řešení, které umožňuje zásahovým vozidlům plynule projíždět světelně řízenými křižovatkami na základě přesných dat o trase.
Data pro přesné řízení zásahu
Smart CAD od GINA Software poskytuje dispečerům i posádkám zásahových vozidel přesné informace o trase a prioritě zásahu. Řidiči mají k dispozici GINA Tablet s navigací, který ukazuje aktuální trasu i možnosti její úpravy podle vývoje situace.
Jednotka OBU od společnosti Herman nově získává z navigace data o plánované jízdě k místě zásahu. Na jejich základě vyhodnotí, které světelně řízené křižovatky je vhodné připravit pro preferenci, a jen na ně pak vyšle požadavek na preferenci. Tím se nový systém liší od tradičních jednostranných přístupů, které často aktivují preference plošně nebo pozdě.
Tato integrace umožňuje datově přesné řízení dopravy podle skutečného pohybu zásahového vozidla.
Princip fungování v reálném provozu
Dispečer v systému Smart CAD vytvoří incident. Smart CAD automaticky navrhne optimální trasu, která se okamžitě zobrazí na tabletu GINA v zásahovém vozidle.
Dopravní systém Herman vyhodnotí plán cesty a začne připravovat preferenci pouze na těch křižovatkách, kterými vozidlo skutečně pojede. Požadavek na preferenci přijme komunikační jednotka RSU od společnosti, která jej dále předá do řadiče křižovatky.
Řidič se může plně věnovat bezpečné jízdě podle navigace, zatímco potřebné úpravy v řízení provozu jsou prováděny automatizovaně.
Tento postup minimalizuje zásahy do běžného provozu a zároveň vytváří podmínky pro plynulý průjezd, což jednotkám pomáhá vyhnout se zbytečným časovým ztrátám.
Jak bylo naše řešení testováno v Třebíči
Testování provedené v Třebíči potvrdilo, že integrace systémů GINA Software a Herman přináší měřitelný přínos pro rychlost i bezpečnost zásahu. Jednotky projížděly vytíženými úseky s větší plynulostí, protože systém dokázal včas připravit vhodné dopravní podmínky podle plánované trasy.
Místní provoz tak nebyl zatížen nadměrnými zásahy a preference byla aktivována pouze tam, kde skutečně přispěla k rychlejšímu a bezpečnějšímu průjezdu. Řešení se zároveň ukázalo jako přínosné nejen pro složky IZS, ale také pro města s vyšší hustotou dopravy, která potřebují efektivně propojit moderní dopravní technologie s požadavky veřejné bezpečnosti.
Reálné dopady
Spolupráce GINA Software a společnosti Herman ukazuje, jak může vypadat budoucnost chytré mobility. Propojení dispečinku, zásahových vozidel a dopravní infrastruktury vytváří systém, který umožňuje rychlejší reakci na mimořádné události a zároveň zvyšuje bezpečnost i efektivitu pohybu v městském prostředí.
Díky univerzální infrastruktuře lze toto řešení implementovat i v dalších městských oblastech, kde podpoří efektivní a bezpečný průjezd jednotek při řešení mimořádných událostí.
Získali jsme certifikaci ISO 27001
Zastávkové panely pro Dopravný podnik mesta Žiliny
Dovolená ve Splitu s odbavením od nás
Hamburg - pokračování projektu BiDiMoVe
Testy oboustranné komunikace preference V2X
Herman v Hamburku na pozadí 100leté historie
Hamburk testuje inovativní systém, který propojuje městské autobusy se semafory prostřednictvím palubních jednotek (OBU – On-Board Units), dodaných společností Herman. Technologie využívá princip V2X (Vehicle-to-Everything) komunikace, díky níž mohou semafory reagovat na příjezd autobusu a optimalizovat signální plán. Tento projekt je součástí širší strategie města pro digitální mobilitu.
Jak technologie funguje?
Autobusy vybavené OBU jednotkami vysílají na základě dat z palubního počítače požadavek na preferenci. Data z palubního počítače získává jednotka OBU pomocí nově vyvinutého protokolu PTX, jak jsme psali zde. Semafory tato data přijímají a dynamicky upravují signální cyklus tak, aby autobusy měly přednost, pokud je to možné. Výsledkem je zkrácení čekací doby na křižovatkách, lepší dodržování jízdních řádů a nižší spotřeba paliva díky plynulejší jízdě. Jednotka OBU od společnosti Herman tak byla v pátek 12. 12. součástí představení systému novinářům i představitelům místní vlády.
„Inteligentní semafory mají zásadní význam pro řízení dopravy v Hamburku. Podporují veřejnou dopravu, snižují zácpy a emise a činí dopravu bezpečnější a plynulejší,“ říká Dr. Anjes Tjarks, senátor pro dopravu a mobilitu (zdroj: Hamburg.de).
Projekt přispívá ke snížení emisí CO₂, protože autobusy nemusí zbytečně zastavovat a znovu rozjíždět. Hamburk tím podporuje udržitelnou dopravu a naplňuje cíle své klimatické strategie.
Historie semaforů v Hamburku
Testování probíhá symbolicky v době, kdy Hamburk slaví 100 let od instalace prvního semaforu na křižovatce Mönckebergstraße. Od ručního řízení se město posunulo k plně automatizovaným systémům a nyní k inteligentní dopravní infrastruktuře.
Budoucnost projektu
Testování OBU jednotek firmy Herman v Hamburku potvrzuje, že inovativní technologie této společnosti dokáže zásadně zlepšit řízení dopravy ve velkých městech. Pokud se projekt osvědčí, může se stát vzorem pro další metropole, které hledají efektivní a udržitelné dopravní řešení.
Video ze stránek:
PTX 2.0: Otevřený standard pro V2X ve veřejné dopravě
Chytré varovné světelné zařízení
Chytré zastávky pro pohodlnější cestování
Inteligentní podpora průjezdu vozidel IZS k zásahu
Prezentace preference pomocí V2X v Hamburku v rámci projektu ITS-Cube
Nový palubní počítač EPIS 4.1
Pro nové projekty ve veřejné dopravě jsme připravili inovovanou verzi palubního počítače EPIS 4.0 pod názvem EPIS 4.1A. Základní vlastností palubního počítače je zvýšení výpočetního výkonu o 20% a výrazné zrychlení ovládání periferií, což zvyšuje jeho činnost až 10x oproti předchozímu typu EPIS 4.0Cx. Samozřejmostí je i další vylepšení vlastností.
Sestava nového palubního počítače EPIS 4.1A pro DP Most
Inovovaný palubní počítač se skládá ze dvou základních částí:
- Řídicí jednotkou EPC 4.1Ax a to dle typu požadovaného typu a
- Terminálu palubního počítače EPT 4.x a to od požadované velikosti displeje od 7“ do 12“ velikosti (velká je vhodná pro rozsáhlé odbavování cestujících s mnoha tarify),
Výhody či změny nového palubního počítače:
- Výkonnější modul PC,
- Použití osvědčené integrované jednotky napájení IJN, tj. řízení napájení výstupů, buzení vozidla (časové nebo na vyžádání pomocí nízkopříkonové radiové komunikace), jednobitové vstupy/výstupy a další .
- Možnost komunikovat hlasově pomocí dat v GSM sítích – řízení komunikace se SIP ústřednou na dispečinku.
- Vhodný pro digitální radiové sítě či GSM sítě i 5G – 1 Gbit/s připojení ethernetu
- Inovovaný měnič radiostanice (je součástí palubního počítače a šetří tak místo ve skříni elektroniky)
- Inovovaný výstup na terminál EPT – viz. popis terminálu
- Možnost použití budící frekvence pomocí modulů LoRaWan
Základní vlastnosti řídicí jednotky
Základní vlastnosti průmyslového PC (plnohodnotné řešení):
- Typ založený na architektuře PC s 64 bitovou architekturou
- Čtyřjádrový procesor – 1,5 GHz s max. spotřeba 9W
- 8 GB RAM - typ LPDDR 4
- Ethernet 1 GB a to včetně PoE pro univerzální komunikační jednotku UCU
- 1x Ethernet o rychlosti vozidlové sběrnice 100 Mbit/s.
- Intel grafika (Gen 11) s rozhraními HDMI/DP a LVDS/eDP – dle výběru
- Externí SSD disk s minimální 64 GByte s prodlouženou životností minimální 61 TBW
- 2x USB 3.1 a USB 2.0
- OS LINUX
- Rychlost bootování – 45 sekund
Další vlastnosti jednotky řídicího palubního počítače:
- Minimálně 1x RS485, 1x RS 232, 1x CAN
- 1x rozhraní IBIS
- 1 bitový vstup - minimálně 10x
- 1 bitový výstup - minimálně 8x
- vibrace 20G / 0-600 Hz
- Teplota rozšířená od -20 oC do +70oC (pro teploty okolí -25 oC a níže se zahřívá několik sekund odpadním teplem)
Ovládání komponent:
- Rozhraní pro C-ITS řešení –naše univerzální komunikační jednotka UCU s komunikaci V2X
- Rozhraní pro řízení odbavení (validátory, mincovníky a označovače)
- Rozhraní pro řízení radiových sítí TETRA
- Rozhraní pro řízení GSM přenosů - dispečink (datově a hlasově), BO odbavení, bankovní servery, platební brána, vyhledavače spojení, …
- Rozhraní pro řízení ethernetových switchů – ECU 08P0.6PA, příp. ECU 05L-1G
- Řízení odemykání SAM modulů pro vozidlové systémy
- Řízení LCD, vnějších panelů, počítání cestujících, kamerových systémů, apod …
- Možnost komunikace pomocí protokolu ITxPT
- Automatické či ruční stavění výhybek
- Řízení povelových přijímačů nevidomých
- Případně dalších periferií.
Terminál EPT 4.xA1-UB
Může být realizován od LCD o velikosti úhlopříčky 7“ až do 12,1“ s kapacitní dotykovou obrazovkou s tvrdostí H=7. Nově LCD terminál řidiče nabízí:
- Více dotykové ovládání přes dotykovou plochu umožňující nové funkce v ovládání palubního počítače;
- Výstupem USB 2.0 pro aktualizaci palubního počítače a se spínáním napájení v USB;
- Integrovaným jednotným mikrofonem pro řidiče
- Možnosti integrace i reproduktoru pro řidiče (dle zástavby terminálu)
- Možností dělené varianty, tj. čtečka může být z terminálu vyvedena samostaně
- Zůstávají obvyklé vlastnosti, jako je čtečka bezkontaktních čipových karet typu Mifare/Desfire, která vyčte z karty UID či tlačítko Reset.
Ukázka zapojení ve vozidle
Ukázka možného zapojení nového palubního počítače v režimu OIS (Odbavovací a Informační Systém) k systému palubního počítače EPIS 4.1A vozidla je na následujícím obrázku:
Mechanické provedení
A co je dále velmi výhodné – zůstává shodná velikost řídicí jednotky (pozor – není již HW záměnná s předchozími typy).
75 označníků s e-papírem
Realizace preference veřejné dopravy pomocí V2X
Chování e-papíru s teplotou


